Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Hyvästä kannattaa maksaa

25.02.2011 08:23

HYVÄSTÄ kannattaa aina maksaa. Huono ei ole edes hintansa arvoinen.

Tänä talvena julkaistiin tutkimus, jossa oli kysytty mitä palveluita suomalaiset arvostavat. Tutkimuksen tulokset julkaistiin useissa tiedotusvälineissä, myös aikaansa hyvin seuraavan Apteekkari.fi:n nettisivuilla. Kuten muistamme, apteekit olivat kärjessä. Häntäpäässä olivat teleoperaattorit.

Jokainen meistä tietää omasta kokemuksestaan, että teleoperaattorille soitettaessa kannattaa varautua tunnin kestävään jonotukseen. Sinänsä on ehkä hyvä, että jonossa saa olla pitkään. Näin tottuu ajatukseen huonosta palvelusta, eikä se sitten pääse yllättämään.

Kun on joskus erehtynyt vaihtamaan operaattoria tai on työpaikalla erehtynyt auttamaan muita vaihtamaan gsm-liittymän haltijaa, tietää, että palvelu puhelimen toisessa päässä on todella huonoa.

Ongelmat eivät tietenkään johdu siitä, että kyseiselle alalle olisi jotenkin valikoitunut huonompaa työvoimaa kuin muualle. Ongelma on siinä, että ko. alalla kilpailu on keskittynyt yksinomaan hintoihin. Palvelun laaduilla tai uusilla palveluilla ei juuri ole telealalla kilpailtu.

Suomalaisissa teleoperaattoreissa on viime vuosien aikana käyty jatkuvia yt-neuvotteluita. Yhtiöt ovat vastanneet tulojen pienentymiseen leikkaamalla kustannuksia. Henkilökunnan vähentymisen me kaikki olemme saaneet havaita pidentyneinä jonoina ja huonontuneena palveluna.

Apteekkien palveluihin ovat suomalaiset erittäin tyytyväisiä. Jatkossa tämäkin voi muuttua, mikäli lääkkeiden tukkihintojen jatkuva laskeminen tulevaisuudessakin täysimääräisesti leikkaa apteekkien taloutta. Tällöin on pakko jatkuvasti vähentää henkilökuntaa. Tällöin lääkeneuvonta vähentyy ja palvelu huonontuu.

Tätäkö me todella haluamme? Hyvä palvelu ei ole ilmaista. Hyvästä kannattaa maksaa.

Ilkka Oksala
Kirjoittaja on Suomen Apteekkariliiton toimitusjohtaja.


Kommentit

Kriitikko Muppet Show'sta 01.03.2011 18:12

Toimitusjohtajan yksinkertaistaessa asioita, niiden mittakaava hämärtyy ja logiikka katoaa.

Teleliikenneala on toki säädeltyä toimintaa, mutta hintakilpailu on ollut omaehtoista ja perustunut pitkälti markkinaosuuksien saamiseen. Vertauksen onnistunein osuus, joka nyt jäi tosin mainitsematta on se, että palveluiden ja asiantuntemuksen kehittämisen unohtaminen johtaa siihen, että asiakassuosio häviää ja toiminta keskittyy kustannuksien hallintaan.

Toimitusjohtajan mainostamat asiakastyytyväisyystutkimukset toimivat peilin tavoin. Niistä näkee vain taaksepäin.


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Tervetuloa uudistuville sivuille 11.11.2014 15:35

11.11.2014 15:35


Hyvä vuosi alkoi 10.01.2014 08:48

10.01.2014 08:48


Apteekkiasiaa Kouvolassa 14.10.2013 09:21

14.10.2013 09:21


Mitä opin tämän vuoden FIP:ssä? 06.09.2013 11:09

06.09.2013 11:09


Helppoja päätöksiä 30.08.2013 11:17

30.08.2013 11:17


Vastuullista pelaamista 16.08.2013 08:44

16.08.2013 08:44


Apteekkiasiaa Roomassa 28.06.2013 12:41

28.06.2013 12:41


Tahdon tavata omistajan 23.05.2013 17:41

23.05.2013 17:41


Apteekkaripäivillä tavataan 19.04.2013 08:43

19.04.2013 08:43


Apteekkiasiaa Oulussa 13.04.2013 14:39

13.04.2013 14:39



Apteekista apua avuttomalle
07.01.2011 07:25

07.01.2011 07:25


2010 oli hieno vuosi
17.12.2010 07:22

17.12.2010 07:22


Uskottavuus
26.11.2010 09:01

26.11.2010 09:01


Tervetuloa syyskokoukseen
19.11.2010 09:11

19.11.2010 09:11


Palvelut eivät aina heikkene
04.11.2010 07:55

04.11.2010 07:55


Syyskokous lähestyy
29.10.2010 09:03

29.10.2010 09:03


Apteekkiasiaa Kouvolassa
22.10.2010 09:16

22.10.2010 09:16


Pfizerin sinistä ja valelääkäreitä
15.10.2010 08:25

15.10.2010 08:25


Vastuuta suomalaisista
30.09.2010 09:35

30.09.2010 09:35


Lapsuuden apteekkimuistot
24.09.2010 09:10

24.09.2010 09:10