Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Varo nettihuijaria!

26.11.2010 09:10

0100 NUMEROPALVELU on ahdistellut apteekkeja viime viikkoina. Eniro 0100100 -numeropalvelun tunnettuutta hyödyntävä postilokerofirma on soitellut apteekeille ja pyytänyt päivittämään apteekin tiedot netin numeropalveluunsa. Ja aika usein sellaisille apteekeille, joissa on apteekkarin vaihdos meneillään.

Apteekkarin kieltäydyttyä soittaja on sepitellyt tarinan, jonka mukaan aiemmin tehty sopimus velvoittaa jatkamaan asiakkaana, vaikkei tällaista sopimusta oltu koskaan tehty. Jos on vähänkin antanut periksi, posti on tuonut perusteettoman tilausvahvistuksen ja muutaman satasen laskun.

Tämäntyyppiset onnenonkijat näyttävät vain lisääntyvän. Apteekkeja on aiemmin kosiskeltu ilmoittajaksi hienoilta kuulostaviin EU Company Directoryyn ja Euro Business Guideen, joiden takana taitaa olla sama firma. Jos on erehtynyt lähettämään tälle firmalle yrityksensä tietoja, paluupostissa on seurannut liki kolmen tonnin lasku siitä ilosta, että yrityksen tiedot ovat jossain epämääräisessä eurokatalogissa kolmen vuoden ajan. Tonnin lisälasku on seurannut perässä, jollei ole älynnyt peruuttaa tilaustaan hyvissä ajoin.

Nämä onnenonkijat toteuttavat bisnes-ideaansa tavalla, josta heitä on vaikea saada edesvastuuseen. 0100 Numeropalvelukin alkoi pahoitella myyntiyrityksensä toimintaa ja peruutella laskujaan apteekeille vasta sen jälkeen, kun uhkasin sitä rikosilmoituksella apteekeilta keräämieni tietojen perusteella.

Varmimmin ikävyyksiltä välttyy, kun katkaisee puhelun saman tien, kun soittaja tarjoaa yrityksen tietojen lisäämistä tai päivittämistä johonkin netin numero- tai yhteystietopalveluun, josta ei ole koskaan kuullutkaan.

Kannattaa myös kysyä itseltään, kuinka usein näitä palveluita itse käyttää tai keitä asiakkaita tavoittelee ilmoittamalla jossain epämääräisessä EU-katalogissa. Googlen kaltaiset hakukoneet ovat asia erikseen.

Erkki Kostiainen

Kirjoittaja on Apteekkarilehden päätoimittaja.


Kommentit

Heilala Norjasta asti 02.12.2010 18:21

Taitaapa olla kansainvælinen ongelma...

(Ei otsikkoa) 28.11.2010 04:48

Erkki, Heipps tämä on juuri sitä asiaa mitä nykyisin tapahtuu...
Itse vastasin ko. firman kyselyyn osoitteen muutosilmoitukseen v. 2005.
Vieläkin ne jaksavat uhkailla maksamattomila laskuilla. Niistä ei kannata välittää, mutta sinnikkäästi yrittävät. uhkaavat jopa itävaltalaisella asian-ajalla. Älkää missään nimessä maksakaa mitään.
Hyvää joulunalusaikaa kaikille kollegoille.
T..Risto Koo Länsirannan Porista





Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Äärimmäinen muistitesti
07.06.2013 09:48

07.06.2013 09:48


Kateellinen hyvinkääläisille
31.05.2013 07:47

31.05.2013 07:47


Kadonneen biljoonan metsästys
23.05.2013 13:13

23.05.2013 13:13


Myyjiä tuijottavat asiakkaat
17.05.2013 09:13

17.05.2013 09:13


Koulutusnakki napsahti
10.05.2013 08:50

10.05.2013 08:50


Ajattelemisen aihetta
30.04.2013 14:40

30.04.2013 14:40


Lääkehuolto ja sote-uudistus
25.04.2013 10:09

25.04.2013 10:09


Välinevetoista viestintää
19.04.2013 09:00

19.04.2013 09:00


D-vitamiini kuuluu kaikille!
05.04.2013 08:08

05.04.2013 08:08


Puolitetaan kiire
28.03.2013 09:06

28.03.2013 09:06