Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Some sopii suomalaisille

07.11.2014 11:34

OSALLISTUIN viime viikolla aamiaisseminaariin, jossa esiteltiin nettivideoiden kasvavaa merkitystä viestinnässä. Väkeä oli salin täydeltä. Kun tuli kysymysten aika, vain muutama rohkea tarttui mikkiin, mutta Twitter pauhasi ja juontajat poimivatkin kysymyksiä ja kommentteja sieltä.

Sosiaalinen media eli some on ujoille suomalaisille taivaan lahja. Enää ei tarvitse seminaareissakaan uskaltautua mikin ääreen, kun voi ujostelematta kysyä ja kommentoida vaikkapa Twitterissä tapahtuman hashtagiä (#) käyttäen.

Twitteristä voi nykyään myös lukea monien tapahtumien tärkeimmän annin, sillä osallistujat päivittävät ja kommentoivat kilvan puhujien sanomisia reaaliajassa kuin uutistoimittajat ikään. Ihmiset, jotka ovat onnistuneet hankkimaan tuhansia tai jopa kymmeniä tuhansia seuraajia, käyttävät myös jonkinmoista mediavaltaa tapahtumista raportoidessaan.

Sosiaalisen median kautta myös maailman uutistapahtumat vyöryvät tietoomme ennen näkemättömällä nopeudella. Kukapa ei olisi seurannut esimerkiksi Ukrainan kriisiä somen välityksellä.

Moni jakaa somessa myös yksityis- ja perhe-elämäänsä hyvinkin avoimesti ottamatta huomioon, että kerran julkaistua ei sieltä varmuudella pois saa. Kannattaisi muistaa sekin, että pikku piltti ei ehkä teininä tykkää siitä, että vaippaikäisenä otetut kuvat alkavat kiertää kaveripiirissä vuosia myöhemmin. Pahimmillaan se voi johtaa jopa kiusaamiseen.

Sosiaalisen median nurja puoli on myös se, että yhä vähemmän kommunikoimme keskenämme kasvokkain. Ainakaan toistaiseksi mikään sosiaalinen media ei pysty välittämään niitä ilmeitä, eleitä ja tunteita, jotka välittyvät kohdatessamme. Siksi ymmärrämme toisiamme helposti väärin.

Some on hyvä väline viestintään ja vuorovaikutukseen, mutta kohtaamista kasvokkain se tuskin pystyy korvaamaan tulevaisuudessakaan.

Erkki Kostiainen

Kirjoittaja on Suomen Apteekkariliiton viestintäjohtaja, joka näkee somessa kuitenkin enemmän hyviä kuin huonoja puolia.


Kommentit

apteekista 08.11.2014 10:46

Olipa hyvä ja monipuolinen kirjoitus. Lisäisin vielä että some koukuttaa joitain ihmisiä niin paljon että joka hetki pitää päivittää jotain tietoja itsestään. Huolestuttava piirre tämäkin. Esimiesten tehtävä on varmistaa että tätä ei tapahdu työaikana.


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Mitä voimme Ruotsista oppia?
16.03.2017 16:30 ERKKI KOSTIAINEN

Oma blogi 16.03.2017 16:30 ERKKI KOSTIAINEN


Ei mikään pieni urakka
22.02.2017 10:09 ERKKI KOSTIAINEN

Oma blogi 22.02.2017 10:09 ERKKI KOSTIAINEN


Apteekin perustehtävä sotessa
20.01.2017 10:24 VESA KUJALA

Oma blogi 20.01.2017 10:24 VESA KUJALA


Huh, mikä vuosi!
20.12.2016 09:09 ERKKI KOSTIAINEN

Oma blogi 20.12.2016 09:09 ERKKI KOSTIAINEN


Kerrohan kaikki, Antero Vartia
28.10.2016 15:00 MERJA HIRVONEN

Oma blogi 28.10.2016 15:00 MERJA HIRVONEN


Hallitus leikkaa rajusti apteekeilta
15.09.2016 15:10 ILKKA HARJULA

Oma blogi 15.09.2016 15:10 ILKKA HARJULA


Palataan keskusteluun
12.07.2016 17:13 MERJA HIRVONEN

Oma blogi 12.07.2016 17:13 MERJA HIRVONEN


Vai että miljoonia lobbaukseen
27.06.2016 20:30 MERJA HIRVONEN

Oma blogi 27.06.2016 20:30 MERJA HIRVONEN


Hoppsan, se olikin laiton lääke!
21.06.2016 12:55 CHARLOTTA SANDLER

Oma blogi 21.06.2016 12:55 CHARLOTTA SANDLER


Keskon pääjohtaja hallitsee retoriikan muttei faktoja
08.06.2016 10:01 ERKKI KOSTIAINEN

Oma blogi 08.06.2016 10:01 ERKKI KOSTIAINEN