Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Särkylääkepäänsärkysärkylääke

17.01.2014 09:16

KIPULÄÄKKEIDEN KÄYTTÖ tuntuu helpolta. Katsotaan pakkauksesta annos, otetaan lääke ja kipu on veks. Itsehoidossa on nykyään hyviä ja tehokkaita kipulääkkeitä, mutta eivät ne mitään harmittomia ole. Silti moni napsii kipulääkkeitä tiuhaan tahtiin.

Itsellänikin on tästä opettavainen kokemus. Joitain vuosia sitten stressi painoi, eikä kuntosalillekaan ehtinyt. Päänsärkyhän siitä seurasi ja proviisori hoitaa särkyään kipulääkkeellä. Muutaman viikon jälkeen huomasin, ettei päänsärky enää helpottanut, vaikka olin ottanut lääkkeen. Kaiken kukkuraksi ihoon nousi punaisia läiskiä.

Päädyin keskustelemaan päänsärystäni – ja niistä läiskistä – työterveyslääkärin kanssa. Ajattelin pyytää lääkäriltä reseptin toiseen kipulääkkeeseen, jos se olisi tehokkaampi. Lääkäri kuunteli minua ja pudisteli päätään. Olin hankkinut itselleni todennäköisesti särkylääkepäänsäryn ja samalla ehkä myös hieman herkistynyt käyttämälleni tulehduskipulääkkeelle. Olisihan tuo pitänyt tajuta itsekin. Lopetin lääkkeen käytön ja molemmat vaivat hävisivät.

Tulehduskipulääkkeet ovat erinomaisia, kun niitä käyttää oikein. Yleensä ne ovat turvallisiakin, mutta eivät aina. Joskus niillä voi olla erittäin ikäviä haittavaikutuksia ja hankalia yhteisvaikutuksia muiden lääkkeiden kanssa. Apteekin ammattilaisista kannattaa ottaa hyöty irti ja varmistaa lääkkeen oikea käyttö ja yhteensopivuus muiden lääkkeiden kanssa.


Katariina Kalsta
Kirjoittaja on proviisori ja Apteekkariliiton Brand Manager.


Kommentit

Katariina Kalsta 12.02.2014 14:52

Aina ei ammattilainenkaan osaa tulkita omia oireitaan oikein. Potilaina terveydenhuollon ammattilaisten kannattaa luottaa muiden näkemyksiin.

Olisi ollut hyvä mainita apteekissa pitkittyneestä päänsärystä. Usein ulkopuolinen huomaa tällaiset asiat premmin kuin potilas itse.

Nimimerkki 29.01.2014 09:55

Tämä kirjoitus ei kyllä kannusta kysymään neuvoa apteekkilaiselta, jos proviisoritkin lääkitsevät itseään noin pieleen. On viiden vuoden koulutus mennyt hitusen mönkään.


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Kelan lääkemenojen kasvu ei johdu apteekkijärjestelmästä
23.04.2016 21:57 ERKKI KOSTIAINEN

Oma blogi 23.04.2016 21:57 ERKKI KOSTIAINEN


Faktat unohtuivat Vihreiden yrittäjyysohjelmassa
19.04.2016 15:38 MERJA HIRVONEN

Oma blogi 19.04.2016 15:38 MERJA HIRVONEN


Unohtivatko lääketukut vastuunsa Pohjois-Suomessa?
08.04.2016 09:01 ARJA KARJALAINEN

Oma blogi 08.04.2016 09:01 ARJA KARJALAINEN


Miksi Kanta-järjestelmän virheitä ei korvata?
21.03.2016 13:00 KIRSTI MUSTONEN

Oma blogi 21.03.2016 13:00 KIRSTI MUSTONEN


Mitä Ruotsin apteekkiuudistuksella oikeasti saavutettiin?
03.03.2016 10:57 MERJA HIRVONEN

Oma blogi 03.03.2016 10:57 MERJA HIRVONEN


Lääkityslista lupaa paljon – mutta ei apteekkilaisille
18.02.2016 09:00 ARI JANSEN

Oma blogi 18.02.2016 09:00 ARI JANSEN


Kela-kortti, väärä valttikortti!
11.02.2016 13:19 SAKARI ALARANTA

Oma blogi 11.02.2016 13:19 SAKARI ALARANTA


Apteekkijärjestelmän perusteet
23.01.2016 21:26 ERKKI KOSTIAINEN

Apteekkijärjestelmä 23.01.2016 21:26 ERKKI KOSTIAINEN


Apteekeilla annettavaa uusille sotealueille
13.11.2015 07:42 MERJA HIRVONEN

Oma blogi 13.11.2015 07:42 MERJA HIRVONEN


Suomesta Euroopan digiveturi
02.10.2015 12:40 ERKKI KOSTIAINEN

Omat blogit 02.10.2015 12:40 ERKKI KOSTIAINEN