Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Särkylääkepäänsärkysärkylääke

17.01.2014 09:16

KIPULÄÄKKEIDEN KÄYTTÖ tuntuu helpolta. Katsotaan pakkauksesta annos, otetaan lääke ja kipu on veks. Itsehoidossa on nykyään hyviä ja tehokkaita kipulääkkeitä, mutta eivät ne mitään harmittomia ole. Silti moni napsii kipulääkkeitä tiuhaan tahtiin.

Itsellänikin on tästä opettavainen kokemus. Joitain vuosia sitten stressi painoi, eikä kuntosalillekaan ehtinyt. Päänsärkyhän siitä seurasi ja proviisori hoitaa särkyään kipulääkkeellä. Muutaman viikon jälkeen huomasin, ettei päänsärky enää helpottanut, vaikka olin ottanut lääkkeen. Kaiken kukkuraksi ihoon nousi punaisia läiskiä.

Päädyin keskustelemaan päänsärystäni – ja niistä läiskistä – työterveyslääkärin kanssa. Ajattelin pyytää lääkäriltä reseptin toiseen kipulääkkeeseen, jos se olisi tehokkaampi. Lääkäri kuunteli minua ja pudisteli päätään. Olin hankkinut itselleni todennäköisesti särkylääkepäänsäryn ja samalla ehkä myös hieman herkistynyt käyttämälleni tulehduskipulääkkeelle. Olisihan tuo pitänyt tajuta itsekin. Lopetin lääkkeen käytön ja molemmat vaivat hävisivät.

Tulehduskipulääkkeet ovat erinomaisia, kun niitä käyttää oikein. Yleensä ne ovat turvallisiakin, mutta eivät aina. Joskus niillä voi olla erittäin ikäviä haittavaikutuksia ja hankalia yhteisvaikutuksia muiden lääkkeiden kanssa. Apteekin ammattilaisista kannattaa ottaa hyöty irti ja varmistaa lääkkeen oikea käyttö ja yhteensopivuus muiden lääkkeiden kanssa.


Katariina Kalsta
Kirjoittaja on proviisori ja Apteekkariliiton Brand Manager.


Kommentit

Katariina Kalsta 12.02.2014 14:52

Aina ei ammattilainenkaan osaa tulkita omia oireitaan oikein. Potilaina terveydenhuollon ammattilaisten kannattaa luottaa muiden näkemyksiin.

Olisi ollut hyvä mainita apteekissa pitkittyneestä päänsärystä. Usein ulkopuolinen huomaa tällaiset asiat premmin kuin potilas itse.

Nimimerkki 29.01.2014 09:55

Tämä kirjoitus ei kyllä kannusta kysymään neuvoa apteekkilaiselta, jos proviisoritkin lääkitsevät itseään noin pieleen. On viiden vuoden koulutus mennyt hitusen mönkään.


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Hevosmiehen uutistoimisto
08.11.2013 11:50

08.11.2013 11:50


Onko täällä mukavaa?
31.10.2013 14:44

31.10.2013 14:44


Anna anteeksi
10.10.2013 08:09

10.10.2013 08:09


Lääkehuollon rakenneuudistukset jo tehty
25.09.2013 15:50

25.09.2013 15:50


Kustannus vai säästö?
12.09.2013 16:03

12.09.2013 16:03


Sitä asiakaspalvelua en unohda!
06.09.2013 09:03

06.09.2013 09:03


Terkkari kiinni – apteekki auttaa
29.08.2013 13:17

29.08.2013 13:17


Kultaisen käytöksen verkko-opas?
23.08.2013 09:45

23.08.2013 09:45


Arvokasta neuvontaa
27.06.2013 14:55

27.06.2013 14:55


Pidetään luut lujina
20.06.2013 09:08

20.06.2013 09:08