Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Samanlaista vai erilaista hyvää palvelua?

04.04.2014 08:31

ME IHMISET OLEMME erilaisia. Siinä, missä minä arvostan ripeää palvelua, joku toinen haluaa kuulla perusteellisesti kaikki yksityiskohdat tuotteesta, jota on ostamassa. Jos minä puolestani jämähdän jaarittelevan myyjän armoille, ei kauppoja synny. Toivon, että minun tarpeeni kartoitetaan ja sen jälkeen myyjä käyttää omaa ammattitaitoaan ja suosittelee minulle parasta mahdollista vaihtoehtoa.

Olen asioinut useita vuosia (tai ehkä jo vuosikymmeniä) Helsingin Pitäjänmäellä sijaitsevassa liikkeessä, joka myy ja huoltaa laskettelusuksia. Liikkeen verkkosivuilla luvataan, että myymälästä löytyvät ajankohtaisimmat varusteet oikeaan hintaan ja jokaiselle asiakkaalle pyritään löytämään sopivat välineet. Vääränlaisia varusteita ei edes suostuta myymään. Tämä puree minuun.

Kun ovesta astuu sisään, saa heti palvelua, tarpeet kartoitetaan ja myyjä suosittelee rohkeasti vaikkapa monoja, jotka ovat hänen mielestään minulle parhaat.

Jos myymälään tulee samaan aikaan muitakin asiakkaita, heitä palvellaan yhtä aikaa. Välillä saatetaan tehdä jopa pieni huoltotoimenpide kolmannen asiakkaan suksille. Minusta hommassa on kunnon meininki, enkä pahastu ollenkaan siitä, että kaikki saavat samaan aikaan palvelua.

Kehuin liikettä ystävälleni ja hänkin oli käynyt samassa paikassa. Ystävä yllätti minut todetessaan, ettei palvelu ollut hänestä erityisen hyvää. Hän olisi kaivannut perusteellisempaa palvelua, tuotteiden yksityiskohtaisempaa esittelyä ja erilaisten vaihtoehtojen tarjoamista. Hänestä oli tuntunut, ettei hän ollut asiakkaana tärkeä.

Näin erilaisia me olemme.

Ja tässä piilee yksi asiakaspalvelun isoimmista haasteista. Miten tunnistaa se, mitä asiakas arvostaa ja tarjota juuri oikeanlaista palvelua?

Katariina Kalsta
Brand Manager, proviisori


Kommentit

Jouni Ortju 04.04.2014 11:56

Sitä haastetta käsittelemään ja työstämään kannattaa ottaa henkilöstö mukaan!


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Legot vaihtuivat läppäriin
25.01.2012 10:10

25.01.2012 10:10


Sorry Jari
13.01.2012 12:08

13.01.2012 12:08


Katse eteenpäin
30.12.2011 08:47

30.12.2011 08:47


Kiitos kuluneesta vuodesta!
22.12.2011 11:28

22.12.2011 11:28


Hiljaa hyvää tulee
16.12.2011 09:00

16.12.2011 09:00


Vanhassa vara parempi?
08.12.2011 09:30

08.12.2011 09:30


Ylpeyden aihetta
01.12.2011 10:15

01.12.2011 10:15


Piikki joka jäi pistämättä
25.11.2011 08:23

25.11.2011 08:23


Proviisorinsormuksia jakamassa
18.11.2011 09:07

18.11.2011 09:07


Apteekin eläinhylly kuntoon
11.11.2011 09:00

11.11.2011 09:00