Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Pinterest – pelkkää pintaa?

08.06.2012 08:45



VERKON kenties kohutuin ilmiö on tällä hetkellä sosiaalisen median uusi kuvapalvelu, Pinterest. Pinterestissä käyttäjät lisäävät netistä löydettyjä mielenkiintoisia kuvia omiin sähköisiin leikekirjoihinsa. Palvelu muistuttaa rakenteeltaan hieman Facebookia, mutta perustuu ensisijaisesti visuaalisuuteen.

Kiinnostavaa Pinterest-ilmiössä on juuri kuvien nousu viestinnän keskiöön. Aikaisemmat sosiaalisen median palvelut ovat perustuneet enemmän kirjoitettuun sisältöön. Mistä kuvien nousu kertoo? Voisihan olettaa, että kuvien todistusvoima todellisuuteen viittaavina tekijöinä on heikentynyt kuvamanipuloinnin aikakaudella. Ehkä ilmiössä onkin kyse hienoksi manipuloitujen, usein kaupallisten, kuvien käytöstä oman verkkoidentiteetin rakennusaineena. Pinterestissä käyttäjien on nimittäin mahdollista ladata leikekirjaansa käytännössä mikä tahansa netissä oleva kuva, eikä palvelussa juuri kunnioiteta tekijänoikeuksia.

Pinterest ilmentääkin hyvin nettiaikaa, jossa lähes kaikenlaiset kulttuuriset sisällöt ovat uudelleenmuokattavissa, leikeltävissä ja ladattavissa. Tämä ilmiö on kiinnostanut viime vuosina myös useita mediatutkijoita.

Mediatutkija Teppo Turkin mukaan identiteetin jatkuvasta uudistamisesta on tullut verkossa välttämättömyys. Pärjätäkseen yksilön tulisi sopeutua jatkuvasti muuttuviin tilanteisiin ja muokata identiteettiä kunkin sosiaalisen yhteisön mukaan. Koska pysyvää ydinminää ei enää ole, tarvitsemme identiteettien testaukseen sosiaalisen median kaltaisia tiloja.

Netissä vallitsee epäilemättä muuttuvien minuuksien ja identiteettien jatkuva karnevaali. Verkossa ihmisillä on tavallisesti useita erilaisia rooleja, sähköisiä asukokonaisuuksia, joita vaihdetaan aina tilanteen mukaan. Tällaisen moninaisuuden on nähty paitsi luovan yhteisöllisyyttä, myös korostavan eri ryhmien välisiä eroja. Ei ole yllättävää, että lähes jokaiselle Facebookin ryhmälle löytyy oma vastaryhmänsä.

On kiinnostavaa nähdä, millainen on Pinterestin tulevaisuus. Ilmestyykö jostakin uusi sosiaalisen median palvelu, joka yhdistää Facebookin, Twitterin ja Pinterestin hyvät puolet entistäkin koukuttavammaksi kokonaisuudeksi?

Ilkka Salmela

Kirjoittaja on Apteekkariliiton verkkotiedottaja

 


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Mitä voimme Ruotsista oppia?
16.03.2017 16:30 ERKKI KOSTIAINEN

Oma blogi 16.03.2017 16:30 ERKKI KOSTIAINEN


Ei mikään pieni urakka
22.02.2017 10:09 ERKKI KOSTIAINEN

Oma blogi 22.02.2017 10:09 ERKKI KOSTIAINEN


Apteekin perustehtävä sotessa
20.01.2017 10:24 VESA KUJALA

Oma blogi 20.01.2017 10:24 VESA KUJALA


Huh, mikä vuosi!
20.12.2016 09:09 ERKKI KOSTIAINEN

Oma blogi 20.12.2016 09:09 ERKKI KOSTIAINEN


Kerrohan kaikki, Antero Vartia
28.10.2016 15:00 MERJA HIRVONEN

Oma blogi 28.10.2016 15:00 MERJA HIRVONEN


Hallitus leikkaa rajusti apteekeilta
15.09.2016 15:10 ILKKA HARJULA

Oma blogi 15.09.2016 15:10 ILKKA HARJULA


Palataan keskusteluun
12.07.2016 17:13 MERJA HIRVONEN

Oma blogi 12.07.2016 17:13 MERJA HIRVONEN


Vai että miljoonia lobbaukseen
27.06.2016 20:30 MERJA HIRVONEN

Oma blogi 27.06.2016 20:30 MERJA HIRVONEN


Hoppsan, se olikin laiton lääke!
21.06.2016 12:55 CHARLOTTA SANDLER

Oma blogi 21.06.2016 12:55 CHARLOTTA SANDLER


Keskon pääjohtaja hallitsee retoriikan muttei faktoja
08.06.2016 10:01 ERKKI KOSTIAINEN

Oma blogi 08.06.2016 10:01 ERKKI KOSTIAINEN