Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Nolo juttu

06.02.2009 09:47

JOS MIKKELIN APTEEKKAREILTA kysytään, he varmasti allekirjoittavat väitteen, että viestintä on vaikea laji. Alueen valtalehti Länsi-Savo kertoi hiljattain (23.1.), että Mikkelin apteekkarit ovat valittaneet Kuopion hallinto-oikeuteen Lääkelaitoksen päätöksestä perustaa Graanin liikekeskukseen uusi apteekki. Apteekin on katsonut tarpeelliseksi myös Mikkelin kaupunginhallitus.

Apteekkarit perustelivat uuden apteekin tarpeettomuutta lehden kuuden palstan jutussa ymmärrettävästi, mutta lähinnä apteekkarien näkökulmasta.

Mikkeliläisten tyrmäys tuli seuraavan päivän lehdessä. Lehti oli saanut lukijoilta tulvimalla palautetta. Lukijat olivat tyrmistyneitä apteekkareiden valituksesta. Kännykkäpalautteessa ihmeteltiin valittajien ahneutta ja arveltiin, että oma tilipussi on apteekkareille tärkeämpi kuin sairaat ihmiset. Tapaus innoitti myös lehden pilapiirtäjän. Imagokolhu oli valmis.

Apteekeilla ja apteekkareilla on hyvä maine. Se on rakentunut vuosien saatossa ahkeralla työllä, yrittämisellä ja asiantuntemuksella. Sitä kannattaa varjella. Yksin ja yhdessä. Viestinnällisesti Mikkelissä tapahtuneesta voidaan enää ottaa vain opiksi.

Erkki Kostiainen

Kirjoittaja on Apteekkarilehden päätoimittaja.


Kommentit

Parempi katsoa kuin katua 17.02.2009 11:12

Lainaan tähän emeritusprofessori Osmo A. Wiion viestintää käsittelevät seitsemän lakia:

1. Viestintä epäonnistuu aina, paitsi sattumalta.
2. Jos sanoma voidaan tulkita eri tavoin, niin se tulkitaan tavalla, josta on eniten vahinkoa.
3. On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.
4. Mitä enemmän viestitään, sitä huonommin viestintä onnistuu.
5. Joukkoviestinnässä ei ole tärkeää se, miten asiat ovat, vaan se, miten ne näyttävän olevan.
6. Uutisen tärkeys on verrannollinen sen etäisyyden neliöön.
7. Mitä tärkeämmästä tilanteesta on kysymys, sitä todennäköisimmin unohdat olennaisen asian, jonka muistit hetki sitten.

Bengt M. 13.02.2009 10:14

Kuten Erkki toteaa tiedottaminen on vaikea asia. Alamme ns. isot katastrofit ovat varmasti kaikkien tiedossa mutta olisiko saatavana hyödyllistä evästystä pienemmistä tapauksista, josta voisimme ottaa oppia tai miksei esimerkkejä tilanteista missä tiedottaminen on mennyt juuri niinkuin on ajatellut - ja miksi silloin tieottaminen on onnistunut.


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Oy Etsivätoimisto Apteekki AB
27.01.2011 07:26

27.01.2011 07:26


Pulmallinen nettidiagnoosi
21.01.2011 08:21

21.01.2011 08:21


Uutisvuosi paketissa
14.01.2011 09:29

14.01.2011 09:29


Sietämätöntä senttipeliä
06.01.2011 21:51

06.01.2011 21:51


Maalaisjärki hukassa
22.12.2010 08:48

22.12.2010 08:48


Mainospuhe
09.12.2010 07:03

09.12.2010 07:03


Turboturpa korjaa potin
03.12.2010 11:00

03.12.2010 11:00


Varo nettihuijaria!
26.11.2010 09:10

26.11.2010 09:10


Työ tekijäänsä opettaa
19.11.2010 09:31

19.11.2010 09:31


Mun idolit
12.11.2010 09:44

12.11.2010 09:44