Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Miksi Kanta-järjestelmän virheitä ei korvata?

Oma blogi   21.03.2016 13:00  KIRSTI MUSTONEN

KITEEN APTEEKISSA seitsemän farmaseuttia ja kaksi proviisoria vietti viime viikolla ison osan työpäivästään ihmetelleen, mitä pitäisi tehdä.

Kelan Kanta-palveluissa oli häiriö, jälleen kerran.

Montako farmaseuttia, proviisoria ja apteekkaria koko Suomessa odotteli tuolloin järjestelmän kuntoon tulemista? Paljonko heidän palkkansa tuolta ajalta on?

Työntekijöitä ei voinut lähettää kotiinkaan, koska odotimme, että Kanta-järjestelmä alkaisi yhtäkkiä toimia ja asiakkaiden palvelu onnistuisi taas.



TOIMIMME HÄIRIÖTILANTEESSA yhteisten häiriötilanneohjeiden mukaisesti: Jos reseptilääkkeen tarve oli välitön, lääke toimitettiin asiakkaalle potilasohjeen, reseptiyhteenvedon tai edellisellä kerralla toimitetun lääkepakkauksen ja sen ohjelipun perusteella.

Kuitenkin todella harvalla asiakkaalla potilasohje oli mukana, ja valtaosa asiakkaista ei ollut sitä koskaan lääkäriltä saanutkaan.

Asiakkaat, jotka olivat käyneet jo aiemmin päivällä turhaan lääkkeitään hakemassa, tulivat illalla uudelleen toivoen, että järjestelmä toimisi.

Heille toimitimme lääkkeet etsien ensin Procuro–ohjelmastamme entisen toimituksen, varmistimme ohjeen muuttumattomuuden ja kirjoitimme puhelinmääräyksen sen lääkärin tiedoilla, jolla aiempi resepti oli toimitettu.

Paikkakunnallamme asiakkaat tulevat useiden kymmenien kilometrien päästä apteekkiimme, joten emme voineet enää pyytää heitä tulemaan seuraavana päivänä uudelleen.

Yhden kauempana asuvan asiakkaan lääkkeet farmaseuttimme kuljetti työpäivän jälkeen kotiin.


KUN JÄRJESTELMÄ TAAS seuraavana päivänä toimi, poistimme puhelinmääräykset, toimitimme jokaisen lääkkeen ”uudelleen” eReseptiltä ja tarkastimme, että eReseptitoimitusten maksumerkinnät olivat ajan tasalla.

Jokaisen potilaan kohdalla tarkastimme vielä, että muistimme poistaa puhelinmääräystoimituksen, ettei samalle asiakkaalle jäänyt kahta toimitusmerkintää apteekkiin eikä Kelalle.

Kelan hallinnoiman Kanta-järjestelmän virheitä ei korvata millään lailla apteekeille. Kela sen sijaan perii maksun, jos apteekki tekee virheen."

Uusien reseptien tapauksissa yritimme ottaa yhteyttä lääkäriin, mutta illalla lääkäreitä oli enää mahdotonta tavoittaa.

Asiakkaiden turhautuminen näkyi tietysti apteekissa, vaikka henkilökuntaa kohtaan varsinaista aggressiota ei kohdistettukaan.


KELAN SOPIMUKSISSA me apteekkarit sitoudumme pitämään omat apteekkijärjestelmämme, tietosuojan ja ohjelmat siinä kunnossa, ettei mitään yllättävää pääse tapahtumaan.

Jos meillä tehdään inhimillinen virhe, siitä peritään surutta 50 euron virhemaksu.

Ja jos näitä virheitä sattuu usein, Kela voi määrätä apteekille seuraamismaksun, ja pahimmassa tapauksessa sopimussakkokin voi napsahtaa.

Mutta Kelan hallinnoiman Kanta-järjestelmän virheitä ei korvata millään lailla apteekeille.

Eiköhän nyt ole aika neuvotella apteekkien virhemaksujen, seuraamismaksun ja sopimussakon poistamisesta?

Kirjoittaja on Kiteen apteekin apteekkari.


Kommentit

Ap 25.03.2016 08:46

Myös lääkäreiden ja potilaiden ylimääräinen työ ja vaiva pitäisi korvata näissä tilanteissa.

Minna Collin 24.03.2016 12:04

Kiitos Kirstille erittäin aiheellisesta blogi-kirjoituksesta! Kannatan ehdotusta apteekkien virhemaksujen, sopimussakkojen yms. poistamiseksi. Samassa yhteydessä toivoisin neuvoteltavan myös sv-tilitysten nykyaikaistamisesta sekä apteekille kuuluvan toimitusmaksun järkeistämisestä, jolla voisi ehkä hieman korvata Kelan apteekille aiheuttamia lisäkustannuksia/lisätöitä. Toimimme mitättömällä hinnalla hinta-ja korvausneuvojina - tehtävissä, jotka kuuluvat Kela-virkailijalle, eivät farmaseuttiselle henkilökunnalle. Saksan malli olisi hyvä....

Taije Juntunen 22.03.2016 12:29

Yhä enenevässä määrin potilas ja lääkäri sopivat puhelimitse lääkehoidon aloittamisesta. Lääkäri ohjeistaa potilaan apteekkiin hakemaan lääkkeen. Potilas ei luonnollisesti tiedä, mitä lääkettä lääkäri on hänelle määrännyt, koska keskustelussa on sovittu, että "hae lääke apteekista". Meillä oli muutama tällainen tilanne kyseisenä päivänä: lääke sydämentykytykseen, lääke virtsatieinfektioon jne...Hyvä systeemi silloin, kun kaikki toimii.

Ilkka 22.03.2016 11:16

Tämä on hyvin rinnastettavissa Mavin toimintaan viljelijöitä kohtaan. Mikä on viranomaisen toimitusvarmuus ja -vastuu?


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Käsi pystyyn, Oriola
05.10.2017 09:00 OLLI-PEKKA TIAINEN

Oma blogi 05.10.2017 09:00 OLLI-PEKKA TIAINEN


Tylsää? No ei ole ollut!
28.09.2017 12:12 MIKKO KANANEN

Oma blogi 28.09.2017 12:12 MIKKO KANANEN


Kriisi näytti farmaseuttisen osaamisen merkityksen
25.09.2017 14:48 EIJA KARI

Oma blogi 25.09.2017 14:48 EIJA KARI


Hammastikkuja lääkepulaan
19.09.2017 10:51 HARRI OVASKAINEN

Oma blogi 19.09.2017 10:51 HARRI OVASKAINEN


Läpihuutojuttu!
11.08.2017 09:13 MIKKO KANANEN

Omat blogit 11.08.2017 09:13 MIKKO KANANEN


Väärät luulot itsehoidossa voivat olla kohtalokkaita
01.08.2017 09:59 ELINA AALTONEN

Omat blogit 01.08.2017 09:59 ELINA AALTONEN


Apteekista annettavat neuvot suojaavat vääriltä lääkevalinnoilta
13.07.2017 12:05 CHARLOTTA SANDLER

Oma blogi 13.07.2017 12:05 CHARLOTTA SANDLER


Hallituksen apteekkiuudistus saa tukea kansalaisilta
06.07.2017 13:43 ERKKI KOSTIAINEN

Omat blogit 06.07.2017 13:43 ERKKI KOSTIAINEN


Ei mikään mukauudistus
28.04.2017 15:30 MERJA HIRVONEN

Oma blogi 28.04.2017 15:30 MERJA HIRVONEN


Suomalainen ja ruotsalainen farmasian opiskelija tulivat sillikselle
30.03.2017 15:25 ELINA AALTONEN

Oma blogi 30.03.2017 15:25 ELINA AALTONEN