Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Malja virheille

15.08.2014 10:24

LENTOKAPTEENI ja turvallisuuskouluttaja Arto Helovuo kertoo tuoreimmassa Apteekkarilehdessä, että lentäjät tekevät muutaman virheen jokaisella lennolla. Aika dramaattiselta kuulostava heitto Helovuolta.

Totuus toki on, että virheitä tehdään kaikkialla, myös apteekeissa. Sehän on aivan inhimillistä.

Ilmailualalla virheisiin suhtautumisen kulttuurimuutos alkoi 1970-luvun lopulla Teneriffan tuhoisan, lähes 600 henkeä vaatineen onnettomuuden jälkeen. Inhimillisten virheiden kasaantuminen ja niitä seurannut katastrofi herätti koko alan. Ja pitkälle on päästy.

Suomalaisen peliteollisuuden kultakimpaleen Supercellin johtamiskulttuuriin puolestaan kuuluu, että virheistä jopa palkitaan. Toimitusjohtaja Ilkka Paananen on kertonut heidän omituiselta kuulostavasta tavastaan, jossa pieleen menneitä projekteja juhlistetaan yhdessä kuohupulloja poksautellen. Tälle on kuitenkin järkeenkäypä selitys. Tarkoituksena on kannustaa yrittämään ilman, että epäonnistumisen peikko istuu koko ajan olkapäällä.

Supercellin tapauksessa tavoitteena on synnyttää menestystarinoita. Ilmailussa ja terveydenhuollossakin on tavallaan kysymys samasta. Rajusti kärjistäen voisi sanoa, että onhan sekin menetystarina, että asiakkaat pysyvät hengissä.

Vakavasti otettuna kyse on siitä, että esimerkiksi saman lääkkeen eri vahvuudet sijoitetaan varastoissa erilleen toisistaan, jos on vaara, että ne sekoittuvat helposti. Tai vaikutetaan jopa valmistajiin, jotta he kehittäisivät pakkauksista potilasturvallisuuden kannalta parempaan suuntaan. Tällaisia pakkausuudistuksia on alalla nähty.

Vaaratilanteiden ennaltaehkäisy voi onnistua vain, jos virheet tunnustetaan, raportoidaan ja niistä opitaan.

TIINA KUOSA

Kirjoittaja työskentelee viestintäproviisorina Apteekkariliitossa.


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Oy Etsivätoimisto Apteekki AB
27.01.2011 07:26

27.01.2011 07:26


Pulmallinen nettidiagnoosi
21.01.2011 08:21

21.01.2011 08:21


Uutisvuosi paketissa
14.01.2011 09:29

14.01.2011 09:29


Sietämätöntä senttipeliä
06.01.2011 21:51

06.01.2011 21:51


Maalaisjärki hukassa
22.12.2010 08:48

22.12.2010 08:48


Mainospuhe
09.12.2010 07:03

09.12.2010 07:03


Turboturpa korjaa potin
03.12.2010 11:00

03.12.2010 11:00


Varo nettihuijaria!
26.11.2010 09:10

26.11.2010 09:10


Työ tekijäänsä opettaa
19.11.2010 09:31

19.11.2010 09:31


Mun idolit
12.11.2010 09:44

12.11.2010 09:44