Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Malja virheille

15.08.2014 10:24

LENTOKAPTEENI ja turvallisuuskouluttaja Arto Helovuo kertoo tuoreimmassa Apteekkarilehdessä, että lentäjät tekevät muutaman virheen jokaisella lennolla. Aika dramaattiselta kuulostava heitto Helovuolta.

Totuus toki on, että virheitä tehdään kaikkialla, myös apteekeissa. Sehän on aivan inhimillistä.

Ilmailualalla virheisiin suhtautumisen kulttuurimuutos alkoi 1970-luvun lopulla Teneriffan tuhoisan, lähes 600 henkeä vaatineen onnettomuuden jälkeen. Inhimillisten virheiden kasaantuminen ja niitä seurannut katastrofi herätti koko alan. Ja pitkälle on päästy.

Suomalaisen peliteollisuuden kultakimpaleen Supercellin johtamiskulttuuriin puolestaan kuuluu, että virheistä jopa palkitaan. Toimitusjohtaja Ilkka Paananen on kertonut heidän omituiselta kuulostavasta tavastaan, jossa pieleen menneitä projekteja juhlistetaan yhdessä kuohupulloja poksautellen. Tälle on kuitenkin järkeenkäypä selitys. Tarkoituksena on kannustaa yrittämään ilman, että epäonnistumisen peikko istuu koko ajan olkapäällä.

Supercellin tapauksessa tavoitteena on synnyttää menestystarinoita. Ilmailussa ja terveydenhuollossakin on tavallaan kysymys samasta. Rajusti kärjistäen voisi sanoa, että onhan sekin menetystarina, että asiakkaat pysyvät hengissä.

Vakavasti otettuna kyse on siitä, että esimerkiksi saman lääkkeen eri vahvuudet sijoitetaan varastoissa erilleen toisistaan, jos on vaara, että ne sekoittuvat helposti. Tai vaikutetaan jopa valmistajiin, jotta he kehittäisivät pakkauksista potilasturvallisuuden kannalta parempaan suuntaan. Tällaisia pakkausuudistuksia on alalla nähty.

Vaaratilanteiden ennaltaehkäisy voi onnistua vain, jos virheet tunnustetaan, raportoidaan ja niistä opitaan.

TIINA KUOSA

Kirjoittaja työskentelee viestintäproviisorina Apteekkariliitossa.


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Hevosmiehen uutistoimisto
08.11.2013 11:50

08.11.2013 11:50


Onko täällä mukavaa?
31.10.2013 14:44

31.10.2013 14:44


Anna anteeksi
10.10.2013 08:09

10.10.2013 08:09


Lääkehuollon rakenneuudistukset jo tehty
25.09.2013 15:50

25.09.2013 15:50


Kustannus vai säästö?
12.09.2013 16:03

12.09.2013 16:03


Sitä asiakaspalvelua en unohda!
06.09.2013 09:03

06.09.2013 09:03


Terkkari kiinni – apteekki auttaa
29.08.2013 13:17

29.08.2013 13:17


Kultaisen käytöksen verkko-opas?
23.08.2013 09:45

23.08.2013 09:45


Arvokasta neuvontaa
27.06.2013 14:55

27.06.2013 14:55


Pidetään luut lujina
20.06.2013 09:08

20.06.2013 09:08