Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Maailman tervein kansa?

15.05.2009 11:42

SUOMALAISTEN TERVEYS on parempi kuin koskaan. Ainakin, jos sitä mitataan elinajan pituudella. Mutta sehän ei ole ainoa mittari.

Helsingin Sanomat hätkähdytti Vapun jälkeisenä sunnuntaina kertomalla, että joka päivä kuusi nuorta jää työkyvyttömyyseläkkeelle mielenterveysongelmien takia. Alle kolmekymppisiä mielenterveys-eläkeläisiä on jo 9 000!

Mielenterveysongelmien lisäksi suomalaisten terveyttä uhkaa läski. Puolustusvoimien uusi komentaja nimesi läskin jo armeijan pahimmaksi viholliseksi. Viinakin maistuu suomalaisille entistä paremmin ja tupakka käryää yhä miljoonan suomalaisen huulessa ahkerasta tupakkavalistuksesta huolimatta.

Pitkään myönteisesti kehittynyt kansanterveys alkaa olla vaarassa rapistua samalla, kun perusterveydenhuolto on kriisiytymässä ja rahat lopussa.

Pfizer on ottanut missiokseen tehdä suomalaisista maailman tervein kansa vuoteen 2015 mennessä. Se innostaa muitakin mukaan kampanjaansa, jolla suomalaisia houkutellaan pieniin, terveyttä edistäviin elämäntapavalintoihin ja tekoihin.

Moni on jo kuulema kysynyt, miksi se on tällaisen kampanjan käyntiin polkaissut. Yleensähän lääkefirman tavoitteena on myydä lääkkeitä, joita terveet eivät juuri tarvitse. Olipa motiivit mitkä hyvänsä, on hienoa, että lääkeyrityskin haluaa edistää kansalaisten terveyttä tarjoamatta ensimmäiseksi vaihtoehdoksi lääkettään.

Terveysvalistus vaan ei tahdo mennä perille. Ei sitten millään. Saa nähdä, löytääkö taitavana viestijänä tunnettu Pfizer uusia tapoja, jotka saavat ihmisissä aikaan todellisia elämäntapamuutoksia. Kampanjan (Terveinkansa.fi) alku, josta nähtiin eilen väläys Pfizerin 50-vuotisjuhlassa, lupaa hyvää. Onnea ja menestystä yritykselle!

Erkki Kostiainen

Kirjoittaja on Apteekkarilehden päätoimittaja.


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Eväitä ensi vuoteen
12.12.2014 08:47 MARJA RITALA

Blogit 12.12.2014 08:47 MARJA RITALA


Iso muutos
05.12.2014 11:05 MERJA HIRVONEN

Blogit 05.12.2014 11:05 MERJA HIRVONEN


Hyvät neuvot sisältyvät hintaan
28.11.2014 11:25 KATARIINA KALSTA

Blogit 28.11.2014 11:25 KATARIINA KALSTA


Itsehoitolääkkeet apteekista
22.11.2014 11:59 ERKKI KOSTIAINEN

Blogit 22.11.2014 11:59 ERKKI KOSTIAINEN


Saatavuusongelmien varalle tarvitaan joustoa
21.11.2014 06:30 RISTO KANERVA

Blogit 21.11.2014 06:30 RISTO KANERVA


Radikaaleja ratkaisuja
14.11.2014 16:35

14.11.2014 16:35


Some sopii suomalaisille
07.11.2014 11:34

07.11.2014 11:34


Lääkäri etänä apteekkiin
27.10.2014 14:20

Uudistuva terveydenhuolto 27.10.2014 14:20


Ammattilaisen velvollisuus
10.10.2014 10:27

10.10.2014 10:27


Bittiavaruuden nielaisemat
03.10.2014 09:10

03.10.2014 09:10