Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Kultainen tulevaisuus

29.08.2012 09:10



VUONNA 1999 Suomessa elettiin nousukautta. Tulevaisuus näyttäytyi monien suomalaisten yritysten silmissä vähintäänkin lupaavalta – maalattiin kuvaa rajattomien mahdollisuuksien uudesta ajasta.

Kenties osuvimmin ajan henki tulee ilmi yritysten vuosikertomuksissa. Vuosituhannen vaihteessa Suomalaisen talouden veturina pidettiin Nokiaa.

Nokian vuoden 1999 vuosikertomuksessa tulevaisuudesta puhutaan näin: UUSI AIKAKAUSI. Olemme hyvin merkittävän muutoksen äärellä. Se ei koske vain meidän yhtiötämme tai teollisuudenalaamme, vaan jokaista ihmistä ja kaikkia elämän alueita. Internetin ja liikkuvuuden yhdistelmän avulla olemme murtautumassa läpi ajan ja paikan asettamien rajojen. Kyseessä ovat todella mahtavat voimat, eikä kukaan voi tässä vaiheessa vielä tietää varmasti, mihin ne meidät vievät.

Syntyy vaikutelma ajasta, joka murtautuu menneisyyden rajoitteiden läpi ja sinkoaa aikalaisensa kohti uutta mahdollisuuksientäyteistä tulevaisuutta.

Samassa julkaisussa uudenlaisen tekniikan ja informaation mahdollisuuksia kuvaillaan seuraavasti:

Kun lähestyt autoasi, se voi tunnistaa sinut, päästää sinut sisään ja säätää samalla istuimen ja hallintalaitteet mieltymystesi mukaisiksi. Sen jälkeen se tekee kaiken mahdollisen, jotta matkasi olisi joutuisampi, turvallisempi ja mukavampi. Tulevaisuudessa älylompakko saattaa pitää huolta siitä, ettet elä yli varojesi – tai se järjestää luottoa sitä tarvitessasi.

Tekstistä välittyy vilpitön usko teknologian kaikkivoipaisuuteen. Epäilemättä osa Nokian vuosikertomuksessa esitetyistä asioista on toteutunut muodossa tai toisessa, mutta varoistamme huolta pitävää viisasta lompakkoa ei vielä ole näköpiirissä.

Jokainen yhteiskunnallinen murros näkee itsensä ainutlaatuisena. Yhteiskunnalliset muutokset herättävät uudenlaista puhetapaa ja voimakkaiden tunteellisten ilmaisujen määrä lisääntyy. Huomattavan usein murrosaikojen julkaisuissa uskotaan myös muodissa olevan tekniikan mullistavan elämänalueet.

Uskomme, että WAP-protokolla luo perustan koko joukolle sähköisen kaupankäynnin, viihteen ja informaation käyttömahdollisuuksia, jotka voivat mullistaa totutut toimintatapamme. Moni varmasti muistaa, millainen oli WAP-tekniikan kohtalo.

On helppoa olla jälkiviisas, mutta olennaisempaa on huomata, ettei nykyhetken vallitsevia muotivirtauksia ja iskulauseita tarvitse omaksua sellaisenaan. Itse olen harkinnut uuden älypuhelimen ostoa, ja mainoksessa kerrotaan tuotteen ominaisuuksista seuraavasti: Puhelin, jolla on myös tunneälyä. Se yksinkertaisesti ymmärtää sinua paremmin. Olisikin kiehtovaa nähdä, millaiseksi minun ja puhelimen välinen ymmärrys muodostuu. Ovatko mainosmiehet tällä kertaa oikeassa?

Ilkka Salmela

Kirjoittaja on Apteekkariliiton verkkotiedottaja

 


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Tuhkaa ja timantteja
23.04.2010 12:58

23.04.2010 12:58


Tuhkaa Finnairille
16.04.2010 10:20

16.04.2010 10:20


Uutta voimaa konkarien tueksi
09.04.2010 09:11

09.04.2010 09:11


Poissa silmistä
01.04.2010 09:43

01.04.2010 09:43


Ilmoitus vai lupa?
26.03.2010 09:28

26.03.2010 09:28


Pallo on ilmassa
12.03.2010 08:15

12.03.2010 08:15


Terveysarpajaiset
19.02.2010 08:46

19.02.2010 08:46


Tuntematon lahjoittaja
12.02.2010 08:37

12.02.2010 08:37


Hilan tyly päätös
05.02.2010 10:12

05.02.2010 10:12


Paras (?) valittakoon
29.01.2010 07:48

29.01.2010 07:48