Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Käsi pystyyn, Oriola

Oma blogi   05.10.2017 09:00  OLLI-PEKKA TIAINEN

KAIKKI ME TEEMME virheitä. Tekoäly, automaatio ja robotisaatio vähentävät riskejä, mutta niin kauan kuin mukana on pienikin inhimillinen tekijä, vahinkoja sattuu.

Ydinvoimala- ja metrohankkeet myöhästyvät, lentokoneita putoaa ja rakennuksia palaa.

Maailman mittakaavassa yhden järjestelmähankkeen epäonnistuminen ei ole kummoinen tapaus. Suomalaiselle lääkehuollolle Oriolan SAP-ongelmat ovat olleet ennen kokematon testi.

Monet tärkeät reseptivalmisteet loppuivat apteekeista nopeasti. Terveydenhuollon ammattilaisten ja erityisesti apteekkien yhteistyötä voi kiittää siitä, että potilasvahingoilta on tiettävästi vältytty.


TOTTA KAI MYÖS ORIOLA on huhkinut ongelmien korjaamiseksi. Viestinnässään se on kuitenkin
tehnyt lisää virheitä.

Koripallossa rikkeen tekijä nostaa kätensä reilusti ylös. Kun jalkapallossa miljoonia tienaava tähtipuolustaja jyrää vastustajan nilkoille, alkaa puskateatteria muistuttava elehtiminen ja käsien levittely.

Oriolan viestinnässä on ollut jälkimmäisiä piirteitä.

Pari päivää kriisin alkamisen jälkeen toimitusjohtaja Kimmo Virtanen totesi Tietoviikolle, että osasyy ongelmaan on se, etteivät apteekit hanki paljon lääkkeitä varastoon – vaikka nämä olivat täydentäneet varastojaan Oriolan ohjeiden mukaan.


ORIOLA ON TIEDOTTANUT aiheesta 27.9. mennessä 8 kertaa. Vain yhdessä tiedotteessa esiintyy sana ongelma. Oriola puhuu haasteista, viiveistä, puutteista ja tilanteen parantumisesta.

Ei ihme, että tilanteesta kärsineet ihmiset pitävät viestintää valheellisena.

Ensimmäisen viikon lopulla yhtiö heräsi pahoittelemaan tilannetta.

Rehellinen ”anteeksi” olisi jo paikallaan.


KRIISIVIESTINNÄN PERUSSÄÄNTÖ on se, että kerro kaikki mitä tiedät ja myös se, mitä et tiedä.

Peittelystä ja tietojen pimittämistä jää yleensä kiinni – ja aiheuttaa itselleen lisää harmia.

Nöyremmällä ja avoimemmalla otteella Oriola olisi jo voittanut sympatiat puolelleen.


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Somessa kokonaisuus unohtuu
28.08.2020 14:07 ERKKI KOSTIAINEN

Omat blogit 28.08.2020 14:07 ERKKI KOSTIAINEN


Sopivan kokoinen uudistus
03.07.2020 12:28 ERKKI KOSTIAINEN

Omat blogit 03.07.2020 12:28 ERKKI KOSTIAINEN


Digitaaliset ratkaisut edesauttavat lääkehoidon kokonaisuuden optimointia
22.05.2020 08:39 HENNA KYLLÖNEN

Omat blogit 22.05.2020 08:39 HENNA KYLLÖNEN


Maskit hämmentävät
13.05.2020 11:43 ERKKI KOSTIAINEN

Omat blogit 13.05.2020 11:43 ERKKI KOSTIAINEN


Apteekit etulinjassa koronaepidemiassa – Viro palasi proviisoriomistukseen
03.04.2020 15:04 MERJA HIRVONEN

Omat blogit 03.04.2020 15:04 MERJA HIRVONEN


Harkiten ja vaikutukset arvioiden
23.01.2020 12:28 ERKKI KOSTIAINEN

Omat blogit 23.01.2020 12:28 ERKKI KOSTIAINEN


Ei tuote, vaan hoito
14.11.2019 16:51 MERJA HIRVONEN

Apteekkijärjestelmä 14.11.2019 16:51 MERJA HIRVONEN


Vastuullisuutta parhaimmillaan
04.11.2019 10:00 ERKKI KOSTIAINEN

Verotus 04.11.2019 10:00 ERKKI KOSTIAINEN


Lakanapyykistä lääkkeisiin
23.08.2019 12:13 OLLI-PEKKA TIAINEN

Saatavuusongelmat 23.08.2019 12:13 OLLI-PEKKA TIAINEN


Vuosikymmen viitehintaa
01.04.2019 09:59 ERKKI KOSTIAINEN

Omat blogit 01.04.2019 09:59 ERKKI KOSTIAINEN