Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Apteekkikäynnillä

13.10.2011 17:43

SYKSYN AIKANA olemme keränneet apteekeilta palautetta, miten Apteekkariliiton Salkku-palvelua jäsenapteekeille pitäisi kehittää. Palautetta on tullut runsaasti – niin kehuja kuin moitteitakin. Yleisesti apteekit ovat Salkkuun melko tyytyväisiä, mutta jotkin Salkun osiot koetaan vieraiksi tai epäkäytännöllisiksi.

Ymmärtääkseni paremmin, miten Salkku käytännössä toimii apteekkityön tukena, tein matkan Turun Humaliston apteekkiin. Samalla halusin havainnoida, miten palautteessa esille nousseet ongelmat ilmenevät apteekkiympäristössä. Apteekkari Risto Kanerva esitteli minulle Salkun käyttöä työssään ja nosti esille joitakin kohtaamiaan ongelmia.

Riston kanssa käyty keskustelu oli hedelmällinen ja osoitti, ettei hienostakaan työkalusta ole apua, jos tekniset ongelmat estävät palvelun käytön – Riston apteekissa Salkun käyttö oli nimittäin huomattavan hidasta.

Tällaiset ongelmat ovat todellisia ongelmia, joihin on puututtava nopeasti. Vaarana on, että teknisten haasteiden myötä Salkun käytöstä tulee kiireisessä apteekkiympäristössä turhauttava kokemus, jolloin Salkussa oleva suuri tietovaranto jää pahimmassa tapauksessa hyödyntämättä. Lapsi valuu pesuveden mukana.

Riston mukaan Salkku on kuitenkin Humaliston apteekille tärkeä työkalu, joka on otettu henkilökunnan keskuudessa laajasti käyttöön.

Oli myös palkitsevaa nähdä Salkku ensimmäistä kertaa aidossa apteekkiympäristössä. Liiton toimitiloista katsottuna kuva ympäristöstä ja ihmisistä, joille Salkun sisältöä tuotetaan, jää väistämättä hieman puutteelliseksi.

Apteekkien lähettämän palautteen pohjalta itselläni, liiton tietoteknisillä asiantuntijoilla ja Salkun suunnittelutöistä vastaavalla yhteistyökumppanillamme on hyvät edellytykset kehittää Salkkua käyttäjien tarpeiden ja toiveiden mukaan. Teen parhaani, jotta Salkusta saadaan entistä käyttäjäystävällisempi niin apteekkareille kuin apteekin henkilökunnallekin.

Palatakseni vielä Riston apteekissa esiintyneeseen Salkun hitauteen, listasimme Riston kanssa Salkun hitautta mahdollisesti aiheuttavat tekijät, joihin pureutumalla pyrin ratkaisemaan ongelman. Kun ongelma on ratkaistu, kerron siitä Salkussa.

Ilkka Salmela

Kirjoittaja on Apteekkariliiton verkkotiedottaja.


Kommentit

Riviapteekkari 14.10.2011 10:31

Jo oli korkea aika Salkun tekijän käydä kentällä tutustumassa apteekin arkipäivään. Ehdottaisin, että kaikilta liiton osastoilta mentäisiin apteekkiin katsomaan ja tekemään vaikka päiväksi sitä työtä mitä apteekissa tänä päivänä tehdään. Ymmärtääkseni te olette siellä meitä varten!


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Tuhkaa ja timantteja
23.04.2010 12:58

23.04.2010 12:58


Tuhkaa Finnairille
16.04.2010 10:20

16.04.2010 10:20


Uutta voimaa konkarien tueksi
09.04.2010 09:11

09.04.2010 09:11


Poissa silmistä
01.04.2010 09:43

01.04.2010 09:43


Ilmoitus vai lupa?
26.03.2010 09:28

26.03.2010 09:28


Pallo on ilmassa
12.03.2010 08:15

12.03.2010 08:15


Terveysarpajaiset
19.02.2010 08:46

19.02.2010 08:46


Tuntematon lahjoittaja
12.02.2010 08:37

12.02.2010 08:37


Hilan tyly päätös
05.02.2010 10:12

05.02.2010 10:12


Paras (?) valittakoon
29.01.2010 07:48

29.01.2010 07:48