Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Yli rajojen

27.08.2013 09:43

YHTENÄ ALKUKESÄN MAANANTAIAAMUNA huomasin selässä punoittavan paukaman. Se ei ollut finni eikä hyttysenpisto, vaan kuuluisa pienpeto punkki.

Helsingin Viiskulman terveysasemalta neuvottiin tulemaan hoitajan vastaanotolle. Siellä ehdin odottaa vain muutaman minuutin, kun kuulutus kertoi, että potilastietojärjestelmä Pegasos oli kaatunut eikä ketään otettaisi sisään ennen kuin järjestelmä taas toimisi.

Mitään arviota jonotuksen kestämisestä ei annettu. Googlasin kännykällä lisätietoa ja käsitin, että olin saanut uuden ystäväni 15–48 tuntia aiemmin seudulta, jossa esiintyy aivokuumetta levittäviä puutiaisia. Toisen taudin, borrelioosin, riski kasvaa, mitä pidempään punkki majailee iholla.

Huolestuin. Yritin esittää, että punkin irrottamiseen pihdit sopivat paremmin kuin tietokone. Vahtimestari oli taipumaton: mitään ei tehdä, jos sitä ei saada kirjattua järjestelmään.

Siirryin yksityiselle, jossa tuli vastaan toinen raja. Otus oli ehtinyt työntyä niin syvään, että hoitaja ei uskaltanut kaivaa päätä pois. Pieneen operaatioon tarvittiin lääkäriä.

TEHOTTOMUUDESTA SYYTETÄÄN usein tietotekniikkaa. Maailma muuttuu niin, että omahoitokin pitäisi digitalisoida. Lääkkeiden käytöstä kerätään jo suuria tietokantoja eli niin sanottua big dataa tuotekehityksen tueksi.

Potilastieto ei kuitenkaan kulje yksiköstä toiseen, ja viat hidastavat työskentelyä. Kansallinen terveysarkisto Kanta on ehkä vasta 2016 koko terveydenhuollon käytössä. Viisi pääkaupunkiseudun kuntaa saa yhteisen potilastietojärjestelmän pari vuotta myöhemmin.

Asenteiden jähmeyttä ei mikään tekniikka poista. Jos halutaan, järjestelmäkatkon aikana voidaan käyttää paperia ja kirjata tiedot ohjelmaan myöhemmin. Jos arkijärkeä ei käytetä, elämänsä yhdessä viettänyt aviopari erotetaan eri hoitopaikkoihin vastaisuudessakin.

Yksi inhoamani sanahirviö symboloi alan lokeroitumista. Kun toimittaja kirjoittaa, valokuvaaja kuvaa, toimitussihteeri editoi ja graafikko taittaa tämän lehden, sitä kutsutaan toimittamiseksi. Jostain ydinvoimalatyömaalta tai telakalta ryhmätyötä tekeviä ammatteja löytyy enemmän, mutta en ole koskaan kuullut, että risteilyaluksen rakentamista kuvattaisiin moniammatilliseksi yhteistyöksi.

Terveydenhuollossa tätä termiä käytetään normaalista työstä, johon osallistuu kahdellaeri etuliitteellä aateloitua hoitajaa.

ITÄRAJAN TAKAA tulee muutakin kuin punkkeja. Etelä-Karjalan turismista kasvaa terveysbisnestä, kun matkailijoille tarjotaan hoitopalveluja ja venäläiset lääkeyritykset perustavat tehtaitaan seudulle. Molempia kiinnostaa aitous.

Venäläisten palvelu tuo rahaa ja voi houkutella erikoislääkäreitä, mikä helpottaa oman väestön hoitamista. Lääketeollisuuden syntyminen uudelle alueelle olisi hyvä uutinen koko Suomelle.

Ilmiötä ei pidä tukehduttaa byrokratiaan. Lupamääräykset täytyy täyttää, mutta se kannattaa tehdä mahdollisimman helpoksi. Sama koskee palvelujen ja lääkkeiden myyntiä.

Apteekeissa farmasian uusi kieli on jo otettu vastaan menestyksellisesti.

Olli-Pekka Tiainen

Kirjoittaja on Julkaisuosakeyhtiö Eliaksen toimitusjohtaja


Kommentit

Apu on lähellä 27.08.2013 14:36

Olisit mennyt apteekkiin. Olen itse ottanut pari kertaa asiakkaalta punkin pois.

Korpiteollisuutta? 27.08.2013 13:14

Virkamiesten ei kannata vedota lakeihin ja asetuksiin, koska olemmehan melkein Venäjällä. Siihen on joku syy, miksi lääketeollisuus on siirtynyt Intiaan ja paperiteollisuus lähtee myös. Se ei ole byrokratia, josta puutteesta valelääkärit ovat hyvä esimerkki.


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Taustamusiikin käyttö apteekeissa on kasvussa
28.09.2020 09:20 TIMO AHOKANTO

Kumppaniblogi 28.09.2020 09:20 TIMO AHOKANTO


Taustamusiikki on kustannustehokas tapa parantaa apteekin asiakaskokemusta
14.09.2020 11:57 Timo Ahokanto

14.09.2020 11:57 Timo Ahokanto


Apteekin arjen tunteva kirjanpitäjä on kullanarvoinen
09.06.2020 14:41 HANNA MANNERMAA

Ilmoitus 09.06.2020 14:41 HANNA MANNERMAA


Verkkoapteekit eturintamassa koronakriisin aikana
27.04.2020 16:50 MARKKU KORKIAKOSKI

27.04.2020 16:50 MARKKU KORKIAKOSKI


Tiedät, mitä asiakas tarvitsee – mikset myy sitä?
22.10.2019 09:30 MAISA DURCHMAN

Kumppaniblogi 22.10.2019 09:30 MAISA DURCHMAN


Oppivan johtajan organisaatiokin oppii
29.10.2018 08:00 KATARIINA KALSTA

Kumppaniblogi 29.10.2018 08:00 KATARIINA KALSTA


Pelillisyys avaa uusia tapoja oppia
01.10.2018 08:00 KATARIINA KALSTA

Kumppaniblogi 01.10.2018 08:00 KATARIINA KALSTA


Jo joutui armas allergia
28.06.2018 10:00 Tiina Ahonen

Kumppaniblogi 28.06.2018 10:00 Tiina Ahonen


Työ ympäristöfarmasian hyväksi edistyy
08.12.2017 11:22 JAAKKO TEPPO

Kumppaniblogi 08.12.2017 11:22 JAAKKO TEPPO


Takeda on apteekkisi yhteistyökumppani
09.06.2017 14:20 Takeda Oy

Kumppaniblogi 09.06.2017 14:20 Takeda Oy