Työyhteisön hoitoa
29.08.2012 14:29
MONELLA SYRJÄISEMMÄLLÄ paikkakunnalla työntekijöitä ei ole tungokseksi asti. Silloin otetaan ketä saadaan. Usein kuitenkin joudutaan rankkaamaan hakijat ja kuorimaan kermat päältä. Riittääkö silloin, että haastatellaan viisi hakijaa ja valitaan se, joka hymyilee eniten ja vastaa asiantuntevimmin?
Apteekkialalla on tärkeää olla reipas, nopea, oma-aloitteinen, iloinen, asiantunteva ja niin edelleen. Haastattelussa punnitaan tarkkaan ominaisuudet ja haastattelija miettii, miten kukin sopeutuisi apteekin työyhteisöön. Näinkö sitten saadaan juuri siihen apteekkiin paras mahdollinen työntekijä?
Kärjistäen teoria ehkä menee näin, ja apteekkiin saadaan pätevät henkilöt töihin. Tämä on kuitenkin vasta lähtötilanne, sillä hyvätkään työntekijät eivät takaa onnistunutta tulosta, jos kaikki apteekkarista tavaranpurkajaan eivät puhalla yhteen hiileen. Toimiva orkesteri edellyttää, että jokainen soittaa samoja nuotteja. Asiakas on itseoikeutetusti keskiössä, mutta työntekijät ovat apteekin voimavara. Vietämme noin kolmasosan päivästämme työpaikalla, joten työssä jaksamisen merkitystä ei kannata väheksyä.
Usein ajatellaan, että palkka motivoi parempiin tuloksiin ja palkkaa lisäämällä saadaan työtehoa paremmaksi. Kokemukseni mukaan todellisuudessa palkka on kuitenkin pieni, joskaan ei merkityksetön osa työssä jaksamista. Työntekijöille paljon tärkeämpiä asioita ovat mukava työyhteisö, arvostus, mahdollisuus kehittyä uralla, joustaminen ja ennen kaikkea ”me-fiilis” eli tunne siitä, että teemme kaikki yhdessä töitä asiakkaan hyvinvoinnin eteen.
Yleensä vastuu työyhteisön hyvinvoinnista sysätään työnantajalle. Työnantajan pitääkin luoda puitteet työssä jaksamiseen, mutta toimiva työyhteisö vaatii jokaisen työpanosta. Työnantajan kannattaa tarjota virkistyspäiviä ja koulutusta, mutta vähintään yhtä tärkeitä ovat arjen pienet asiat.
Hyvät huomenet, kiitos ja kannustava asenne työkaveria kohtaan kantavat pitkälle ja ovat halpa keino pitää huolta työyhteisöstä. Kerran vuodessa järjestettävä virkistyspäivä on merkityksetön, jos päivittäiset kahvihetket työpaikalla ovat pakkopullaa.
Itse olen kiitollinen juuri siitä, että saan kokea työssäni arvostusta ja toisista välittämistä. Leppoisat asiakkaat sekä mukava työyhteisö ja esimies ovat asioita, joiden merkitystä ei voi väheksyä. Juuri ne ovat niitä asioita, minkä vuoksi kannattaa joka aamu lähteä iloisena töihin.
Työhyvinvoinnista on usein tehty liian abstrakti asia. Se ei ole kuitenkaan vain työpaikan yhteisiä retkiä vaan ensisijaisesti yhteisiä hetkiä eli päivittäistä sujuvaa työntekoa ja yhteistä kommunikointia työpaikalla. Onnistunut työpäivä koostuu mukavasta asiakaskontaktista, yhteisestä kahvihetkestä ja työkaverin tai esimiehen kehuista. Työhyvinvointitalkoisiin ei ihmeitä vaadita!
Jani Rönkkö
Kirjoittaja työskentelee proviisorina Iisalmen Kirkkopuiston apteekissa.
Kommentit
Kari Piskonen, Ristiinan apteekki 17.09.2012 18:25
Työyhteisön "hyvä elämä" rakentuu kovin monista tekijöistä. Esimies, apteekkari, proviisori voi tehdä yhtä ja toista tai olla tekemättä hyvän työilmapiirin rakentamisessa. Aiheesta on kovin paljon tarjolla koulutusta, konsultointia etc.. Itse varmasti olen tehnyt paljon virheitäkin mutta uskon ainakin jossain määrin onnistuneeni ko. kentällä. Oma metodini on ollut "olla mukana etulinjassa " ja uskoa ESIMERKIN voimaan. Vanha suomalainen sanonta on "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan". Esimies voi rakentaa yhteisön KULTTUURIA. Elävässä elämässä useimmat omaksuvat kulttuurin ja elevät sen mukaisesti; TOKI poikkeuksia saattaa löytyä. (Lähteet: kotikasvatus ja kokemukset Suomessa, Saksassa, Itävallassa ja Sveitsissä)
Peräkylän proviisori 12.09.2012 16:04
Jep jep. Mara on oikeassa; sama nuotti voi kuulostaa ekaluokkalaisten musatunnilta. Kaikki hakkaavaat niitä tuhannen puupalikoita. Olematta muuta kuin musiikin kuluttaja, stemmoja tarvitaan kunhan kaikki tietävät mikä biisi on menossa.
Alalla on huonoja esimiehiä, ilman oikeaa esimieskoulutusta tai valmennusta. Esimieheksi/esinaiseksi/esihenkilöksi ei synnytä, vaan kouluttaudutaan/valmentaudutaan. Olen omissa työpaikoissani nähnyt todella surkeaa esimiestyötä. Näistä on ollut hyvä ottaa mallia, millainen EI pidä olla. Koulutuskaan ei aina takaa onnistunutta lopputulosta, valitettavasti.
Ihan yhtä paljon ilmapiriin vaikuttavat työntekijät. Joiltain puuttuu täysin taito olla työntekijä. Joskus tuntuu, että joillekin mikään ei riitä. Aina joku asia on huonosti. Jos asenne on se, että "me voidaan sanoa sulle mitä vaan, mut sä et voi sanoo meille mitään", voisi ehkä katsoa peiliin.
yli 20 vuoden kokemuksella työnantaja 11.09.2012 11:52
Jokaisen työntekijän työpaikalla on kannnettava kortensa kekoon työyhteisön puolesta. Jos joukossa on yksikin kyykäärme, joka aina puhuu työnantajasta ja työtovereistaan pahaa tai pahansuopaisesti, työyhteisön hyvinvointi kärsii. Isot linjat työyhteisön epäkohtien poistamiseksi joutuu kyllä apteekkari yksin tekemään ja myös vastaamaan tekemisistään itse.
Mies apteekkari 31.08.2012 07:29
Katkeroituneita vanhojapiikoja ei kannata ottaa, jos perheellisiä on paljon. Tai ainakin on oltava yksi elämää hallitseva harrastus. Yksi mies olisi hyvä olla tasapainottamassa naisten kuppikuntia. Naisten riitoihin pitää puuttua heti niiden ilmaannuttua.
Mara 30.08.2012 11:34
Muuten samaa mieltä, mutta mielestäni toimiva orkesteri soittaa erilaisia nuotteja, mutta harmonisesti stemmoissa.
Osallistu keskusteluun
Nopeammin, kattavammin, turvallisemmin
|
Matkapahoinvointia
|
Myynnin kirous
|
Yhteistyötä etsimässä
|
Avoimuutta ja nopeutta
|
Naapurikylän poikii 20.10.2012 10:16
Jani puhuu asiaa kyllä ja on kasvotusten tavattuna 14 000krt suloisemman näköinen :)