Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Päätöksenteon sietämätön vaikeus

29.10.2013 08:33

TERVEYDENHUOLLON UUDISTUSTA on väännetty Suomessa jo vuosien ajan. Useita malleja on tuotu esille, viimeisimpänä Keskustan maakuntamalli. Kaikkia esillä olleita yhdistää mielestäni se, että niissä ei ole ajateltu terveydenhuollon toimivuutta. Niiden tähtäimessä on vain kunkin puolueen näkemykseen sopiva kuntapolitiikka.

Mielipiteessäni ei varmasti ole mitään uutta, mutta nyt näyttää valitettavasti toteutuneen se, mitä kaikki alussa pelkäsivät. Poliittisen päätöksenteon vaikeus johtaa tilanteeseen, jossa kukaan ei oikein tiedä mihin suuntaan ollaan menossa.

Nyt on jo selkeästi nähtävissä, että kehityshankkeisiin ja toiminnan muutoksiin liittyvät päätökset eivät etene kunnissa ja kuntayhtymissä. Tämä aiheuttaa sen, ettei operatiiviseenkaan johtamiseen tarvittavia päätöksiä saada tehtyä. Terveydenhuoltomme lillii lämpimässä vedessä ja odottelee päätöksiä. Samalla kustannukset uhkaavat karata täysin käsistä.

PÄÄTÖKSENTEON VAIKEUS tulee esille erityisesti investoinneissa. On hankalaa tehdä ratkaisuja, kun ei tiedä kenen tontille on investoimassa ja kuka investointia tulevaisuudessa hallinnoi.

Huonoja esimerkkejä löytyy toteutetuista kuntaliitoksista. Niistä tehdystä selvityksestä oli todettavissa, että erityisesti pienet kunnat tekivät esimerkiksi suuria rakennusinvestointeja ennen kuntaliitosta. Näin saatiin oman kunnan investoinnille liitoksen myötä isompi lompakko maksajaksi. Tämä ei varmaankaan ole ollut tarkoitus.

Terveydenhuolto on hyvin työvoimavaltainen ala. Sen kustannuksista 50–70 prosenttia muodostuu henkilöstömenoista. Käynnissä olevat uudistusajatukset näyttävät melkein kaikki johtavan siihen, että viiden vuoden irtisanomissuoja on toteutumassa.

Tämä on kustannusten kannalta täysin kestämätön suunta. Irtisanomissuojan ollessa voimassa on suuri riski, että työpaikoille kehittyy toimintatapoja, joissa ylenmääräinen henkilöstöresurssi tukee toiminnan tehottomuutta. Päätös, jossa irtisanomissuojan merkittävä huononnus tulisi voimaan edes ilman taannehtivuutta, tuntuu kuitenkin kohtuullisen epätodennäköiseltä.

NYT ON KÄSILLÄ VIIMEISET HETKET päätösten tekemiseen. Päättäjillä on kuitenkin ongelma. Heidän työsuhteensa loppu häämöttää puolentoista vuoden päässä ilman yt-neuvotteluja. Uuden työpaikan hakeminen tapahtuu hyvinkin julkisella hakuprosessilla eduskuntavaaleissa. Tällä on selkeä vaikutus päätöksentekoon.

Terveydenhuollon uudistaminen vaatisi päätöksiä, jotka eivät missään tapauksessa miellytä kaikkia niitä, joita ne koskettavat. Tämän takia on suuri vaara, että päätökset lykkääntyvät seuraavalle eduskunnalle, kun hankalia päätöksiä ei haluta tehdä.

Terveydenhuollon toimijat kaikilla sektoreilla joutuvat työskentelemään tällä hetkellä ilman päämäärää kehitystoimenpiteiden suuntaamiseksi. Samalla he joutuvat olemaan julkisuuden hampaissa kustannusten nousun takia, koska päättäjät eivät ole kertoneet heille, mihin suuntaan laivaa pitäisi ohjata.

Tarvitaan siis pikaisia päätöksiä. Arvoisat kansanedustajat, saammeko niitä? Henkilökohtaisesti olen alkanut pelätä pahinta.

Timo Kaukonen

Kirjoittaja on Oulun yliopistollisen sairaalan vastuualuejohtaja ja toiminut aiemmin Lääkäriliiton puheenjohtajana.


Kommentit

nos 19.11.2013 07:28

Terveydenhuollossa on erotettava muutama vaikuttava seikka: yleinen yhteiskunnallinen tilanne, resurssien allokointi terveydenhuoltoon, resurssien allokointi terveydenhuollon sisällä, terveydenhuollon järjestelmä ja järjestelmän tuotanto. Keskustelu liikkuu tällä hetkellä terveydenhuollon järjestelmässä, mikä on ok, mutta en ole kuullut julkisuudessa tarkempia perusteluita sille, miksi terveydenhuollon kustannukset pysyisivät kurissa isompien sote-alueiden takia. Jos joku avaa kohta kohdalta mekaniikan, olen tyytyväinen. Kustannusten kurissapitäminen ja laatu liittyy kannustimiin. Tämän hetken ongelma on, että sotella ei ole aina kannustimia toimia kunnolla. Kuntien ja kuntayhtymien järjestelmät vaikuttavat joskus onnettomilta, kun ei ole valmiuksia esimerkiksi kuukausiseurantaan kustannusten osalta. Johtajat eivät aina tiedä, kuinka paljon heillä on resursseja asiakkaista puhumattakaan. Sen sijaan seminaareja, projekteja ja muuta mukavaa vaikuttaa riittävän. Itse pelkään suurissa sote-alueissa juuri sitä, että henkilöstön aika menee siihen, kun pitää opettaa konsulttia, millä välin rahat on jo jaettu soten sisällä.

nos 17.11.2013 10:01

Terveydenhuollon rakenteiden ja tuotannon tehostaminen on vain osa kokonaisuutta. Suurin vaikuttava tekijä järjestelmän tulevaisuuteen on se, saadaanko Euroopassa muutakin talouspolitiikkaa kuin kurjistamispolitiikkaa aikaiseksi. Tällä hetkellä vaikuttaa epätodennäköiseltä, ehkäpä jokin luonnonkatastrofi tai sota saa aktiivitoimenpiteet hyväksytyiksi (jotka Olli Rehnkin hyväksyy). Toinen juttu on sitten vielä asioiden priorisointi. Apteekkariliitto uutisoi muistaakseni jokin viikko sitten, että sairasvakuutusmenoja vähennetään lääkekorvauksissa noin 20 miljoonaa euroa, mikä tarkoittaa, että lääkkeet ovat sairaille kalliimpia keskimäärin ja apteekkien tulot pienenevät (korkeampi hinta potilaalle, kysyntä pienenee). Perjantaina katsoin A-studiota, jossa sanottiin, että valtio on laittanut 260 miljoonaa kaivostehtaaseen, joka ei kykene toimimaan kannattavasti, vaikka saa privilegioita ympäristösäännösten suhteen. Asiantuntija totesi, että vedenpuhdistamo, joka olisi tullut olla alun alkaenkin alueella, maksaa lähemmäksi 100 miljoonaa euroa. Siinä sitä arvokeskustelua terveydenhuoltoon.

nos 17.11.2013 09:42

Helsinki on oma lukunsa, niin kuin varmaan muutkin, mutta pääkaupunkiseudun ulkopuolella trendi on se, että perusterveydenhuollon kustannukset kasvavat hitaammin kuin erikoissairaanhoidon. Jokainen ymmärtää, että jos kallein sektori kasvaa esim. 5 % per vuosi kuntien tulojen kasvaessa 2,5 %, tilanne on kestämätön. Seuraava kysymys on se, luopuvatko erikoislääkärit budjeteistaan, jos erikoissairaanhoito ja perustaso pannaan yhteen: itse epäilen. Oma kantani on, että ainoa tapa hillitä menoja on hoitaa potilaat mahdollisimman matalalla portaalla (moni on sosiaalihuollon, ei terveydenhuollon asiakas). Tämä onnistuu, kun pannaan terveyskeskukset kuntoon, mihin ei taida löytyä tahtoa, niin kauan kun itse on työterveyshuollon piirissä tai vakuutukset kunnossa. Perusterveydenhuollon kuntoon laittaminen ei kuitenkaan riitä, koska esh:lla tuntuu olevan trendi nostaa hintoja, jos potilaiden määrä vähenee. Tarvitaan siis johtajia ja heille tueksi pykäliä, jotta tehot voidaan kääntää nopeasti rahaksi kuntien tasolla. Itse olen sitä mieltä, että mikään ei tule lähiaikoina tilannetta parantamaan, henkinen ilmapiiri on aivan liian itsekäs ja kyyninen tällä hetkellä.

PJP 14.11.2013 11:39

Nyt on pakko olla eri mieltä. Erikoissairaanhoito ei ole terveydenhuollon suurin ongelma vaan pääsääntöisesti se osa, joka toimii hyvin. Ongelmat kulminoituvat esh-pth rajapinnoille, lähetekäytäntöihin ja potilaiden siirtymiseen pois esh:n piiristä. Ja kustannuksiin, mikä johtuu siitä, että esh on kallista. Mutta väite siitä, että esh "rahastaa" kuntia, on puppua. Oman kokemukseni mukaan esh taistelee samojen talouden realitettien varjossa kuin kunnat, jotka ainakin täällä pk-seudulla valvovat esh:n taloutta erittäin tiukasti. Potilaat nyt vaan on hoidettava.

Mielestäni "yhden terveydenhuollon" malli olisi pohtimisen arvoinen asia. Samoin se, että kustannus- ja järjestämisvastuuta jaettaisiin nykyistä laajemmalle tai ainakin vahvemmille hartioille.

nos 30.10.2013 13:42

Muutama kriittinen kommentti. Terveydenhuollon kokonaiskustannukset eivät ole Suomessa karanneet käsistä. Menot kasvoivat n. 3 % vuosien 2010-2011, välillä, vaikka maa elää vahvassa taantumassa. Suomi käyttää yhä edelleen alle keskiarvojen tuloistaan terveydenhuoltoon (n. 9 %). Suurin ongelma on erikoissairaanhoito, joka rahastaa kuntia. Perusterveydenhuollon laittaminen erikoissairaanhoidon alle ei poista mainittua ongelmaa, vaan pahentaa sitä. Viiden vuoden irtisanomissuojasta voi olla montaa mieltä, mutta ehto on jo kapitalisoitu palkkoihin. Toisin sanoen työntekijät ovat suostuneet alhaisempiin palkkoihin, koska heille on luvattu 5 vuoden irtisanomissuoja.


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Taustamusiikin käyttö apteekeissa on kasvussa
28.09.2020 09:20 TIMO AHOKANTO

Kumppaniblogi 28.09.2020 09:20 TIMO AHOKANTO


Taustamusiikki on kustannustehokas tapa parantaa apteekin asiakaskokemusta
14.09.2020 11:57 Timo Ahokanto

14.09.2020 11:57 Timo Ahokanto


Apteekin arjen tunteva kirjanpitäjä on kullanarvoinen
09.06.2020 14:41 HANNA MANNERMAA

Ilmoitus 09.06.2020 14:41 HANNA MANNERMAA


Verkkoapteekit eturintamassa koronakriisin aikana
27.04.2020 16:50 MARKKU KORKIAKOSKI

27.04.2020 16:50 MARKKU KORKIAKOSKI


Tiedät, mitä asiakas tarvitsee – mikset myy sitä?
22.10.2019 09:30 MAISA DURCHMAN

Kumppaniblogi 22.10.2019 09:30 MAISA DURCHMAN


Oppivan johtajan organisaatiokin oppii
29.10.2018 08:00 KATARIINA KALSTA

Kumppaniblogi 29.10.2018 08:00 KATARIINA KALSTA


Pelillisyys avaa uusia tapoja oppia
01.10.2018 08:00 KATARIINA KALSTA

Kumppaniblogi 01.10.2018 08:00 KATARIINA KALSTA


Jo joutui armas allergia
28.06.2018 10:00 Tiina Ahonen

Kumppaniblogi 28.06.2018 10:00 Tiina Ahonen


Työ ympäristöfarmasian hyväksi edistyy
08.12.2017 11:22 JAAKKO TEPPO

Kumppaniblogi 08.12.2017 11:22 JAAKKO TEPPO


Takeda on apteekkisi yhteistyökumppani
09.06.2017 14:20 Takeda Oy

Kumppaniblogi 09.06.2017 14:20 Takeda Oy