Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Luottamus korvasi auktoriteetin

Kolumni   30.10.2014 09:18  KARI RÄISÄNEN

APTEEKKI-SANA HERÄTTÄÄ luottamusta. Mieleen tulee sivistyneen näköinen, rauhallinen farmaseutti, joka tuntee takanaan olevan laatikkorivistön jokaisen lokeron kuin omat taskunsa. Apteekissa vallitsee rauhallinen, jopa seesteinen tunnelma, jota säestää iäkkäiden rouvien tasainen puheensorina.

Muistan lapsuusvuosien vappulounailta, kuinka paikalliseen apteekkariin suhtauduttiin kunnioittavasti. Hän kuului samaan sarjaan kuin rusettia käyttänyt pankinjohtaja ja jykevä, salaperäiseltä näyttänyt poliisipäällikkö.

AJAT OVAT MUUTTUNEET, ja auktoriteettiusko ei ole muodissa. Luottamus apteekkeihin on kuitenkin edelleen olemassa, vaikka useimmat apteekit ovat nykyään lähes hyvinvoinnin tavarataloja. Apteekki on paljon muuta kuin pelkkä lääkevarasto.

Nykyään elämme liian intensiivisesti. Meiltä odotetaan, vai luulemmeko vaan itse, että olemme koko ajan täysillä mukana kaikessa. Samalla ihmisistä on tullut entistä kielteisempiä, kiitos ympäröivän maailman. Elämme sotien, rauhattomuuden, eriarvoisuuden maailmassa. Eihän sen niin pitänyt mennä.

Anteeksi vaan, en löydä yhtään kielteistä kokemusta, tai ajatusta, joka liittyisi apteekkiin. Osin se johtuu siitä, että sanalla lääke on sinällään myönteinen kaiku, lääkkeillä on parantava vaikutus. Se ei tietenkään tarkoita, etteikö myös apteekkimaailma muuttuisi, uudistuisi. Apteekit eivät ole suljettuja kilpailulta, eikä asiakas ole enää sidottu tiettyyn apteekkiin.

VAIKKA KUNNIOITAN PERINTEITÄ enkä halua kaiken muuttuvan, ymmärrän hyvin, että x-, y- ja z-sukupolvet näkevät apteekit täysin eri tavoin kuin allekirjoittanut. Heille on luonnollista, että lääkärikäynti voi olla virtuaalinen ja e-resepti kadottaa lääkkeiden yhteyden tiettyyn paikkaan, jopa aikaan. Verkkoapteekki toimittaa lääkkeet kotiin, tai ne toimitetaan tarvittaessa jopa työpaikalle.

Apteekit ja apteekkarit eivät voi eristäytyä muun yhteiskunnan kehityksestä. Toisaalta yhteiskunnan on huolehdittava siitä, että apteekit säilyttävät laatukriteerinsä ja itsestäänselvyytenä pidetyn luotettavuuden, sanottakoon sitä vaikka potilasturvallisuudeksi.

Paljon syystäkin parjattu sote-uudistus myllännee myös apteekkimaailmaa. Millainen on sitten tulevaisuuden apteekki? Onneksi minun ei tarvitse ratkaista asiaa. Avaan edelleen mielelläni sen mahonkisen kulmaoven ja astun sisään rauhalliseen tunnelmaan. Tuttu farmaseutti tai proviisori herättää yhä luottamusta, vaikka osa henkilökunnasta on enemmän kiinnostunut älypuhelimestaan, kuin yksittäisestä asiakkaasta.

Kari Väisänen
Kirjoittaja on Taloudellisen tiedotustoimiston TAT:n toimitusjohtaja ja PharmaPress Oy:n hallituksen jäsen.


Kommentit

pharmacist 09.11.2014 14:50

Sen sijaan jotkut asiakkaat apteekin reseptiloossissa reseptilääkettä noutaessaan ovat kiinnostuneempia hoitamaan omia asioitaan kännykkä korvalla kuin häntä palvelevasta lääkeneuvontaa antavasta farmaseutista. Sen verran pitäisi kännykkäetikettiä noudattaa, jos asioita hoidetaan, niin ei silloin puhuta kännykkään. Jos asiakkaalla on koko palveluprosessin ajan kännykkä korvalla, niin tarpeellinen lääkeneuvonta voi jäädä saamatta. Ei varmaan asiakaskaan ilahtuisi, jos alkaisin asiakasta palvellessa näpyttelemään omalla älypuhelimella vaikka Facebookia tai paimentaisin kännykkä korvalla vaikka kotona olevia lapsiani.

xyz-aikakausien pharmacisti 08.11.2014 15:40

Tuo lause ei mielestäni pidä paikkaansa apteekin palvelua kuvailtaessa: "vaikka osa henkilökunnasta on enemmän kiinnostunut älypuhelimestaan, kuin yksittäisestä asiakkaasta" sen sijaan älykännyjä voisi kyllä käyttää palvelussa apuna esim. QR-koodien avaamiseen, sanakirjana palvellessa ulkomaalaisia asiakkaita, päivittäessä apteekin some sivuja tai kertoessa tuotetietoja esim. uusista tuotteista tai vaikka kosmetiikasta, sillä kaikkea ei voi muistaa?

pharmacist 07.11.2014 17:25

"osa henkilökunnasta on enemmän kiinnostunut älypuhelimestaan, kuin yksittäisestä asiakkaasta" ??? onko tosiaan apteekin farmaseuteilla niin huono palveluasenne ja työmotivaatio, että ovat kiinnostuneita vain älypuhelimestaan asiakkaiden sijaan? Onko tämän kommentin tarkoitus mustanmaalata apteekin farmaseuttinen apteekin farmaseuttine henkilöstö? Ainakin omassa työpaikassa on selkeät ohjeistukset oman kännykän käytöstä työaikana.

Melkein kiivastunut apteekkari Itä-Suomesta 03.11.2014 11:49

Kiitos hyvästä kolumnista, siinä kuvattiin mielestäni hienosti vallitsevaa tilannetta ja toiveita ja ajatuksia apteekista. Silmiini sattui ja kovasti koski huomio siitä, että osa apteekin henkilökunnasta on kiinnostuneempi älypuhelimestaan kuin asiakkaasta. Näin ei saa olla, katsokaapa kollegat henkilökuntaanne ja ohjeistakaa asiakaspalvelijanne!


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Terveystietoni pilvessä
24.09.2013 10:03

24.09.2013 10:03


Yli rajojen
27.08.2013 09:43

27.08.2013 09:43


Apteekit torjuvat nuorisotyöttömyyttä
28.06.2013 09:28

28.06.2013 09:28


Kiitos seisoo
29.05.2013 11:15

29.05.2013 11:15


Sotea uudistamassa
02.05.2013 09:02

02.05.2013 09:02


E niin kuin terveys
03.04.2013 09:12

03.04.2013 09:12


Tekniikan armoilla
28.02.2013 08:23

28.02.2013 08:23


Terveyteen kannattaa sijoittaa
23.01.2013 09:23

23.01.2013 09:23


eResepti pelastaa lääkehoidon?
05.12.2012 08:00

05.12.2012 08:00


Verosatyyrin ensimmäinen näytös
31.10.2012 10:07

31.10.2012 10:07