Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

eResepti pelastaa lääkehoidon?

05.12.2012 08:00

 

ERESEPTI tulee ensi kevään aikana käyttöön koko maassa. Sen käyttöönottoon on liitetty suuria odotuksia reseptiväärennöksien mahdottomuudesta aina interaktioiden loppumiseen.

Sähköinen resepti on erittäin tervetullut uudistus. Potilaan ei tarvitse muistaa ottaa reseptiä mukaan, uudistaminen helpottuu ja niin edelleen. Lääkärin näkökulmasta potilaan koko lääkityksen näkeminen helpottaa lääkehoidon suunnittelua, papereiden käsittely vähenee ja erityisesti huumereseptien käyttö helpottuu nykyiseen verrattuna.

Käyttöönottoon liittyy myös ongelmia. Uuden reseptimuodon käyttöön liittyvää informaatiovelvollisuutta mietiskellään kohtuullisen paljon lääkärien keskuudessa. Lääkäreillä on myös hyvin vahva ennakkoluulo siitä, että paperireseptiä tulevat jatkossa pyytämään erityisesti lääkeriippuvuutta sairastavat potilaat. Lisäksi tietojärjestelmien hitauden ja eReseptin yhdessä pelätään syövän paljon vastaanottoaikaa.

Alkukankeuden jälkeen eResepti on uskoakseni selkeästi potilasturvallisuutta parantava ja lääkärin työtä helpottava väline. Ainakin viimeistään siinä vaiheessa, kun Kansallinen Terveysarkisto KanTa saadaan kunnolla toimimaan ja eReseptiin jo suunnitteilla olevat lakimuutokset astuvat voimaan.

ON ÄÄRIMMÄISEN TÄRKEÄÄ muistaa, että eResepti on ainoastaan väline lääkemääräyksen toimittamiseksi apteekkiin. Edelleenkin vain otettu lääke auttaa.

Lääkkeiden ottamisessa on vieläkin hyvin suuria ongelmia. Potilaat eivät käytä oireettomien kansansairauksien hoitoon määrättyjä lääkkeitä ja akuuttihoidon lääkekuurit jäävät kesken.

Tätä kirjoitettaessa on juuri vietetty Kansallista lääkehoidon päivää, jonka informaatiossa on korostettu potilaan tiedonsaantimahdollisuuksia ja hänen lääkehoitonsa tarpeellisuutta.

On tärkeää, että potilas saa tarpeeksi informaatiota omista lääkkeistään, esimerkiksi sivuvaikutuksista. Pelko lääkkeen sivuvaikutuksista voi olla syy lääkityksen keskeyttämiseen tai pahimmillaan jopa lopettamiseen. Tältä osin potilaan informoinnissa olisi varmasti kehittämisen vaaraa.

Ainakin allekirjoittaneen täytyy tunnustaa, etten ole aina käynyt sivuvaikutuksia läpi potilaan kanssa reseptiä kirjoittaessani. Onneksi apteekit ovat paikanneet laiminlyönnit ja näin potilasturvallisuus ei ole vaarantanut.

TULEVAISUUDESSA olisi hyvä miettiä keinoja, joilla potilaiden sitoutumista lääkehoitoon voidaan parantaa. Lääkkeen vaikutustavasta ja mahdollisista sivuvaikutuksista informoiminen on yksi tapa lisätä potilaan motivaatiota lääkkeiden ottamiseen ohjeen mukaan. Lisäksi aika-ajoin toteutetut kampanjat lääkityksen ohjeen mukaisesta käytöstä voisivat tuoda lääkehoidon onnistumiseen lisäpotkua.

Kampanjat voisi toteuttaa lääkärien, apteekkien, hoitohenkilökunnan, Kelan ja potilasjärjestöjen yhteisenä ponnistuksena. Tällöin potilaalle olisi jaossa mahdollisimman laajasta näkökulmasta tuotettua tietoa lääkehoidosta. Ehkä tämä voisi olla Lääkehoidon päivän teemana tulevaisuudessa.

”Vain otettu lääke aiheuttaa sivuvaikutuksia”, potilaat ajattelevat. Paremman informaation avulla mielleyhtymä pitäisi muovata otetun lääkkeen positiiviseen vaikutukseen. Samalla saataisiin lääkehoito potilaalle ”Vastapelurista Kumppaniksi” Suomen Lääkäriliiton strategiaa lainatakseni.

Timo Kaukonen

Kirjoittaja on Oulun yliopistollisen sairaalan vastuualuejohtaja ja toiminut aiemmin Lääkäriliiton puheenjohtajana.


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Taustamusiikin käyttö apteekeissa on kasvussa
28.09.2020 09:20 TIMO AHOKANTO

Kumppaniblogi 28.09.2020 09:20 TIMO AHOKANTO


Taustamusiikki on kustannustehokas tapa parantaa apteekin asiakaskokemusta
14.09.2020 11:57 Timo Ahokanto

14.09.2020 11:57 Timo Ahokanto


Apteekin arjen tunteva kirjanpitäjä on kullanarvoinen
09.06.2020 14:41 HANNA MANNERMAA

Ilmoitus 09.06.2020 14:41 HANNA MANNERMAA


Verkkoapteekit eturintamassa koronakriisin aikana
27.04.2020 16:50 MARKKU KORKIAKOSKI

27.04.2020 16:50 MARKKU KORKIAKOSKI


Tiedät, mitä asiakas tarvitsee – mikset myy sitä?
22.10.2019 09:30 MAISA DURCHMAN

Kumppaniblogi 22.10.2019 09:30 MAISA DURCHMAN


Oppivan johtajan organisaatiokin oppii
29.10.2018 08:00 KATARIINA KALSTA

Kumppaniblogi 29.10.2018 08:00 KATARIINA KALSTA


Pelillisyys avaa uusia tapoja oppia
01.10.2018 08:00 KATARIINA KALSTA

Kumppaniblogi 01.10.2018 08:00 KATARIINA KALSTA


Jo joutui armas allergia
28.06.2018 10:00 Tiina Ahonen

Kumppaniblogi 28.06.2018 10:00 Tiina Ahonen


Työ ympäristöfarmasian hyväksi edistyy
08.12.2017 11:22 JAAKKO TEPPO

Kumppaniblogi 08.12.2017 11:22 JAAKKO TEPPO


Takeda on apteekkisi yhteistyökumppani
09.06.2017 14:20 Takeda Oy

Kumppaniblogi 09.06.2017 14:20 Takeda Oy