Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

E niin kuin terveys

03.04.2013 09:12

KOMISSIO julkaisi viime vuoden lopulla historiansa toisen toimintasuunnitelman e-terveyden edistämiseksi. Nyt tehty suunnitelma ulottuu vuodelle 2020 ja on osa laajempaa digitaalisten palvelujen kehittämistä.

Tarkoituksena on edistää eri järjestelmien yhteensovittamista, tukea innovaatioita ja lisätä sähköisen terveydenhuollon palvelujen käytettävyyttä. Yksi tavoitteista on myös aiemman toimintasuunnitelman myötä perustetun eTerveys-verkoston toiminnan kehittäminen.

Sähköisten järjestelmien käyttö terveydenhuollossa vaihtelee eri EU-maissa. Suuressa osassa jäsenmaista käytetään jo sähköisiä potilastietokantoja kun taas esimerkiksi eResepti on otettu käyttöön vasta joka kolmannessa jäsenmaassa. Suomessa julkinen terveydenhuolto siirtyi sähköiseen reseptiin viime kuun loppuun mennessä.

SÄHKÖISTEN järjestelmien käytöstä on jo monia positiivisia tuloksia. Esimerkiksi Tanskassa niiden on todettu säästävän lääkäreiden hallintotyöstä 50 minuuttia päivässä. Asiakkaille terveydenhuollon sähköisten järjestelmien kehittäminen tuo uusia helpompia keinoja seurata ja edistää terveyttään.

Väestön ikääntyminen nähdään komission esityksessä tärkeimpänä yksittäisenä kannustimena sähköisten järjestelmien kehittämisessä. Ikääntyminen rasittaa valtioiden terveysbudjetteja mutta luo samaan aikaan myös uudet ja kasvavat markkinat palveluntarpeen kasvaessa.

On kuitenkin hyvä muistaa, että juuri ikääntyvän väestön osalta terveyspalvelujen sähköistäminen tulee tehdä varovasti ja asiakkaita kuunnellen. Ikäihmisten kohdalla sähköiset palvelut saattavat nimittäin johtaa syrjäytymiseen. Tästä on ikävänä esimerkkinä pankkipalvelujen sähköistäminen, joka on johtanut ikäihmisten perusoikeuksia loukkaavaan käytäntöön, kun sähköinen ja fyysinen asiointi on hinnoiteltu merkittävästi eri tasoille.

NÄIN EI SAA käydä terveyspalvelujen kohdalla. Terveydenhuollon kehittämisessä ei saa unohtaa asiantuntijan ja potilaan välisen kohtaamisen merkitystä. Lääkäriasemalta ja apteekista saadut ohjeet ovat edelleen tärkein tietolähde terveyspalvelujen käyttäjälle. Itsenäinen tiedonhaku esimerkiksi lääkkeen käytöstä ei yksinkertaisesti ole kaikille ikääntyneille henkilöille mahdollista eikä sitä heiltä voi vaatia. Kynnys perinteisten terveyspalvelujen käyttöön tulee pitää matalana ja kustannukseltaan suhteellisesti samanarvoisena.

NÄEN terveysjärjestelmien sähköistämisen erityisesti mahdollisuutena Suomelle. Meillä on osaamista, joka tulisi hyödyntää terveydenhuoltojärjestelmän uudistamiseksi niin, että se lähtökohtaisesti sopii kaikkien väestöryhmien tarpeisiin. Teknologiaa ei tarvitse tyhmentää ikääntyville sopivaksi. Suunnitellaan sen sijaan alusta alkaen kaikille soveltuvia tuotteita.

Komission suunnitelmaa käsitellään tämän kevään aikana parlamentissa ja olen mukana sisämarkkinavaliokunnassa ryhmäni pääneuvottelijana. Tavoitteena on saada aikaan tasapainoinen esitys. Toivonkin yhteydenottojanne tästä ja miksei muistakin asioista!

Sirpa Pietikäinen

Kirjoittaja on Euroopan parlamentin jäsen.


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Taustamusiikin käyttö apteekeissa on kasvussa
28.09.2020 09:20 TIMO AHOKANTO

Kumppaniblogi 28.09.2020 09:20 TIMO AHOKANTO


Taustamusiikki on kustannustehokas tapa parantaa apteekin asiakaskokemusta
14.09.2020 11:57 Timo Ahokanto

14.09.2020 11:57 Timo Ahokanto


Apteekin arjen tunteva kirjanpitäjä on kullanarvoinen
09.06.2020 14:41 HANNA MANNERMAA

Ilmoitus 09.06.2020 14:41 HANNA MANNERMAA


Verkkoapteekit eturintamassa koronakriisin aikana
27.04.2020 16:50 MARKKU KORKIAKOSKI

27.04.2020 16:50 MARKKU KORKIAKOSKI


Tiedät, mitä asiakas tarvitsee – mikset myy sitä?
22.10.2019 09:30 MAISA DURCHMAN

Kumppaniblogi 22.10.2019 09:30 MAISA DURCHMAN


Oppivan johtajan organisaatiokin oppii
29.10.2018 08:00 KATARIINA KALSTA

Kumppaniblogi 29.10.2018 08:00 KATARIINA KALSTA


Pelillisyys avaa uusia tapoja oppia
01.10.2018 08:00 KATARIINA KALSTA

Kumppaniblogi 01.10.2018 08:00 KATARIINA KALSTA


Jo joutui armas allergia
28.06.2018 10:00 Tiina Ahonen

Kumppaniblogi 28.06.2018 10:00 Tiina Ahonen


Työ ympäristöfarmasian hyväksi edistyy
08.12.2017 11:22 JAAKKO TEPPO

Kumppaniblogi 08.12.2017 11:22 JAAKKO TEPPO


Takeda on apteekkisi yhteistyökumppani
09.06.2017 14:20 Takeda Oy

Kumppaniblogi 09.06.2017 14:20 Takeda Oy