Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Biosimilaarit apteekissa

Lääkehoito     10.04.2019 15:15  RIIKKA HYNYNEN PHARMAPRESS

LÄÄKKEIDEN RINNAKKAISVALMISTEET ovat apteekeissa jo peruskauraa, ja kaikki farmaseutit osaavat selittää asiakkaalle alkuperäisen ja rinnakkaisvalmisteen mahdolliset erot. Markkinoille on kuitenkin nyt tulossa paljon biosimilaareja eli biologisten lääkkeiden kopioita. Miten on tietämyksen laita niistä?

Farmaseuttien ei ole juuri tarvinnut vaivata päätänsä asialla, vaikka Suomessa on kaupan jo ainakin 17 biosimilaaria. Apteekissa ei voi vaihtaa biologisia lääkkeitä halvempiin biosimilaareihin. Vaihdon hoitaa lääkäri, jonka tulisi määrätä lääke kauppanimellä, ei vaikuttavalla aineella.

Maailmalla puhutaan paljon apteekkien lääkevaihdon laajentamisesta myös biosimilaareihin. Olisivatko farmaseutit valmiita siihen?

Viime syksynä biosimilaarit aiheuttivat apteekeissa päänvaivaa, ainakin minulle. Yhdestä insuliinista tuli markkinoille halvempi biosimilaari, jolloin alkuperäisvalmiste menetti Kela-korvattavuutensa. Apteekeissa kyllä tiedotettiin, tai ainakin oli tarkoitus tiedottaa, asiakkaita hyvissä ajoin, jotta tämän insuliinivalmisteen käyttäjät ehtisivät uusia reseptinsä ajoissa.

ITSELLENI SATTUI kolme tapausta, jossa kaikki ei mennyt ihan putkeen. Yhdelle asiakkaalle lääkäri oli kirjoittanut uudelle reseptille biosimilaaria, mutta ei ollut selittänyt asiakkaalle mitään. Asiakas oli hermostunut ja huolissaan siitä, toimiiko uusi valmiste entisen lailla.

Onneksi osasin vastata asiakkaalle, että uusi lääke vastaa edellistä, ainoastaan valmistaja on eri. Tosin sylinteriampulleja käytettäessä tulisi hankkia myös uusi annostelukynä.

Näitä tilanteita olisi helpottanut, jos olisin voinut vaihtaa lääkkeen edullisempaan.

Toisessa tapauksessa lääkäri oli kirjoittanut reseptin vaikuttavan aineen nimellä. Lääkäri oli toiminut väärin, koska biologiset lääkkeet tulisi määrätä valmisteen tuotenimellä. Koska asiakas oli tietoinen, että hänen insuliininsa oli tarkoitus vaihtaa uuteen, uskalsin proviisorin luvalla toimittaa hänelle uutta Kela-korvattavaa insuliinia.

Kolmannessa tapauksessa lääkäri oli kirjoittanut reseptille alkuperäisvalmistetta, vaikka se ei ollut enää Kela-korvattava. Koska oli viikonloppu, en voinut soittaa lääkärille ja jouduin passittamaan asiakkaan hommaamaan itse uuden reseptin. Onneksi hänellä oli vielä insuliinia jäljellä.

NÄITÄ TILANTEITA olisi helpottanut, jos olisin voinut apteekissa vaihtaa lääkkeen edullisempaan ja Kela-korvattuun valmisteeseen.Toki tilanteet olisi vältetty, jos lääkäri olisi toiminut kaikkien reseptitaiteen sääntöjen mukaan. Ne kuitenkin osoittavat, että nykyään myös farmaseutilta vaaditaan tietoa biologisista lääkkeistä ja biosimilaareista.

Biologisia lääkkeitä määrätään kiihtyvää vauhtia, ja lääkemenojen pienentämiseksi biosimilaareja suositaan terveydenhuollossa. Vaikka biologisten lääkkeiden lääkevaihto ei tulisikaan ihan heti apteekkeihin, tarvitaan farmaseuteille lisää koulutusta biologisista lääkkeistä, jotta niistäkin osattaisiin antaa asiantuntevaa neuvontaa ja asiakkaat voisivat käyttää biologisia lääkkeitään turvallisin mielin.

Kirjoittaja työskentelee farmaseuttina Farmanian asiakasapteekeissa pääkaupunkiseudulla ja konsulttina lääkeyrityksessä.


Lapaseni veivät mummon unet
28.02.2019 09:25 KAISU AHLQVIST

Lääkeneuvonta 28.02.2019 09:25 KAISU AHLQVIST


Onko lääkeneuvontaa pakko kuunnella?
15.01.2019 09:25 ALEKSI WESTERHOLM

Lääkehoito 15.01.2019 09:25 ALEKSI WESTERHOLM


Lääkevarmennus tulee, oletko valmis?
05.12.2018 08:40 RIIKKA HYNYNEN

Blogivieras 05.12.2018 08:40 RIIKKA HYNYNEN


Asiakaspalvelu kaipaa uutta digiloikkaa
21.11.2018 11:30 ALEKSI WESTERHOLM

Blogivieras 21.11.2018 11:30 ALEKSI WESTERHOLM


Newton vastaan new tech
02.11.2018 11:10 MARIANNE HOVI

Blogivieras 02.11.2018 11:10 MARIANNE HOVI


Tärkeintä on arvostus, ja siihen on syy
01.10.2018 08:00 Aleksi Westerholm

Blogivieras 01.10.2018 08:00 Aleksi Westerholm


Hoitokokeiluja haastavaan arkeen
20.09.2018 09:00 KAISU AHLQVIST

Blogivieras 20.09.2018 09:00 KAISU AHLQVIST


Pistoa kerrakseen!
31.08.2018 13:24 Jonne Peltoniemi

Oma blogi 31.08.2018 13:24 Jonne Peltoniemi


Itsestään huolehtiminen auttaa kohtaamaan muita
10.08.2018 12:56 MARIANNE HOVI

10.08.2018 12:56 MARIANNE HOVI


Mitä tutkija hutkii apteekissa?
31.07.2018 09:08 Riikka Hynynen

Blogivieras 31.07.2018 09:08 Riikka Hynynen