Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Asiakaspalvelu kaipaa uutta digiloikkaa

Blogivieras   21.11.2018 11:30  ALEKSI WESTERHOLM


APTEEKEISSA ASIOI päivittäin asiakkaita, joille omien lääkemääräysten yksityiskohdat aiheuttavat päänvaivaa. Ongelmana on usein virheellinen tulkinta reseptin voimassaolosta ja jäljellä olevasta lääkemäärästä, jotka ovat kaksi eri asiaa.

Usein ei myöskään muisteta lääkkeiden nimiä, varsinkaan, jos lääke on vaihdettu apteekissa rinnakkaiseen valmisteeseen. Ongelmallista tämä on silloin, kun käytössä on useampi samaan sairauteen tarkoitettu lääkitys, joista yksi on esimerkiksi poistettu käytöstä.

Iteroitujen reseptien toimitusvälit ja Kela-korvattavuuksien joustoajat aiheuttavat myös helposti kitkaa asiakkaan ja farmasistin välille. Uudelleenpakatut rinnakkaistuontivalmisteet voivat lisätä asiakkaan lääkekustannuksia, mikäli apteekilla ei ole varastossa aina kaikkein edullisinta lääkettä ja lääkehoito tulisi aloittaa heti.

Koen, että tällaisissa tilanteissa on usein vaikeaa kommunikoida asiakkaan kanssa. Reseptitiskissä vain minä tiedän ja näen edellä mainitut asiat tietokoneeni näytöltä, ja asiakkaan tulisi vain uskoa sitä, mitä sanon.

OSA KUVATUISTA ONGELMISTA on syntynyt vasta e-reseptiaikana. Asiakkaalla ei enää ole mitään paperireseptin kaltaista fyysistä, ja ennen kaikkea ajan tasalla olevaa, muistilappua omista resepteistään. Kanta-palvelukin on aiheuttanut hämmennystä nimenomaan reseptin voimassaoloajasta ja jäljellä olevasta lääkemäärästä.

Näytöiltä voisi näppärästi näyttää lääkemääräyksen yksityiskohtia, kalenterista laskettuja päivämääriä tai Kelan säädöksiä.


Useissa apteekeissa on reseptitiskissä asiakkaalle kohdistettuja näyttöpäätteitä, joissa pyörii lähinnä mainoksia, jos mitään. Nämä näytöt voisivat helpottaa kommunikointia palvelutilanteissa huomattavasti.

Näytöiltä voisi näppärästi näyttää lääkemääräyksen yksityiskohtia, kalenterista laskettuja päivämääriä tai Kelan säädöksiä suoraan nettisivulta. Lääkepakkauksen ulkonäkö voi joskus olla hyödyllistä näyttää, ja miksei myös tabletin muoto.

Joissakin apteekeissa on alettu näyttää inhalaattoreiden demovideoita asiakkaan näytöltä, mutta tämäkin on oman kokemukseni mukaan jäänyt melko vähäiseksi. Mikäli näyttöjen käytöstä tulisi helppoa ja arkipäiväistä, luulisi myös videoiden esittämisen yleistyvän.

YKSI ERITYISEN YLEINEN – ja tulevaisuudessa entistä merkittävämpi – ongelma apteekissa on se, ettei asiakkaan ja farmasistin kesken löydy yhteistä kieltä. Vielä toistaiseksi en ainakaan itse osaa käsimerkeillä kommunikoida Kela-korvauksista tai lääkkeiden yhteisvaikutuksista, joten helpottaisi kummasti, jos näytölle voisi kirjoittaa kieltä kääntävän ohjelman avulla ohjeita tai tietoa lääkkeiden korvattavuuksia asiakkaan omalla kielellä.

Näyttöjen käyttöönotto vaatisi apteekkiohjelmiin pieniä lisäominaisuuksia. Sähköisistä lääkemääräyksistä pitäisi esittää asiakkaalle yhteenveto, kuten paperireseptin aikaan. Luontevinta sekin olisi tehdä digitaalisesti.

Näyttöjen hyödyntäminen olisi paljon kätevämpää kuin esimerkiksi reseptien tulostelu apteekista käsin. Olisiko tässä seuraava apteekkien digiloikka sitten e-reseptiin siirtymisen?

Kirjoittaja on Farmania Oy:n viestintä- ja opiskelijarekrytointivastaava, joka keikkailee Farmanian asiakasapteekeissa pääkaupunkiseudulla.


Tupakoinnin vähentämisen uudet suuntaukset
11.06.2018 13:33 EEVA TERÄSALMI

Blogivieras 11.06.2018 13:33 EEVA TERÄSALMI


Lääkeaineet ympäristössä – luokittelua Ruotsin malliin
28.02.2018 13:00 SANJA KARLSSON

Blogivieras 28.02.2018 13:00 SANJA KARLSSON


Lääkejakelutoimijat: Riskinhallintaa parannettava kustannustehokkaasti
16.02.2018 10:28 INKERI HALONEN

Lääkejakelu 16.02.2018 10:28 INKERI HALONEN


Onnistuminen tuo suurimmat säästöt
28.04.2017 10:44 ARJA KARJALAINEN

Blogivieras 28.04.2017 10:44 ARJA KARJALAINEN


Apteekit ja omaishoito yhteistyöhön
21.03.2017 14:20 SIRKKA-LIISA KIVELÄ

Blogivieras 21.03.2017 14:20 SIRKKA-LIISA KIVELÄ


Yhteiskunnallinen vaikuttavuus korostuu
12.01.2017 09:14 JOUNI HIRVONEN

Blogivieras 12.01.2017 09:14 JOUNI HIRVONEN


Lääkkeiden ympäristövaikutukset omavalvonnan alle
05.01.2017 09:14 JUSSI MERIKALLIO

Blogivieras 05.01.2017 09:14 JUSSI MERIKALLIO


Lääkejäämät kannattaa puhdistaa jo päästölähteillä
23.09.2016 11:11 Taina Nystén

Blogivieras 23.09.2016 11:11 Taina Nystén


Liikuntaresepti apteekista
18.08.2016 10:00 SARI ESSAYAH

Blogivieras 18.08.2016 10:00 SARI ESSAYAH


Tutkimus ja kestävä kehitys – lääkekehityksen uhka vai mahdollisuus?
11.08.2016 09:24 JARI YLI-KAUHALUOMA

Blogivieras 11.08.2016 09:24 JARI YLI-KAUHALUOMA